واکنش اشرف غنی به تشکیل ائتلاف نو سیاسی

© Photo / Jamiatislami FBائتلاف بزرگ ملی افغانستان
ائتلاف بزرگ ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ائتلاف ملی بزرگ افغانستان، امروز رسماً به ‌رهبری عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه و شماری از مقام‌های فعلی و قبلی حکومت افغانستان و احزاب سیاسی در کابل اعلام موجودیت نمود.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در واکنش به تشکیل این ائتلاف در صفحه توییترش نوشته است: "حكومت وحدت ملی از برنامه‌ها، پيشنهادها وطرح‌های احزاب سياسی، ائتلاف‌ها و فعالين جامعه مدنی كه در مطابقت با قوانین نافذۀ کشور و آرزوهای مردم كشور باشد، استقبال می‌كند".

همچنان در اعلامیۀ نشر شده توسط دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است: "طی نزديک به چهار سال، حكومت در موضوعات مختلف ملی و بين‌المللی با احزاب سياسی، شخصيت‌های جهادی و سياسی، مشورت و رايزنی را انجام داده و رئیس جمهور کشور در آیندۀ نزدیک نیز با آنان در رابطه به مسایل ملی نشست خواهد داشت.
در جریان این مشورت‌ها و رایزنی‌ها، همواره تاکید شده است كه ائتلاف‌ها و جريان‌های سیاسی برنامه محور می‌تواند، در راستای تحقق برنامه های ملی، ممد واقع شوند.
حکومت در شرايط جاری كه صلح و انتخابات به حيث دو اولويت ملی قرار دارد، موضوع گفتمان مشترک ميان حكومت وجريان های فعال سياسی را ارج می گذارد و بدین باور است که ديدگاه های سازنده و طرح‌های مفيد احزاب و شخصيت‌های سیاسی می تواند مردم وحكومت را در اين عرصه ها كمک كند.
ما در راستای توسعه سياسی ضرورت به حوصله، وسعت نظر و رقابت مثبت در ميدان مسطح داريم و مردم افغانستان در موضوع انتخابات نسبت به همه قضاوت خواهند كرد واين قضاوت می‌تواند برای همه آموزنده باشد".

ائتلاف ملی بزرگ افغانستان که امروز (پنجشنبه، 4 اسد) با حضور چهره‌های مشهور سیاسی در کشور، اعلام موجودیت کرد، گفت که اعضای آنان به طور جدی بالای حکومت‌داری خوب، ایجاد کار، برقراری امنیت، مذاکرات صلح، برگزاری انتخابات شفاف، به‌تر شدن وضعیت در کشور کار می‌نمایند.

ایجاد ائتلاف بزرگ دیگر در انقره با اشتراک رهبران بزرگ سیاسی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
ایجاد ائتلاف بزرگ دیگر در انقره با اشتراک رهبران بزرگ سیاسی افغانستان

این ائتلاف برای نخستین بار تحت نام شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان متشکل از سه حزب بزرگ سیاسی افغانستان به نام‌های حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان٬حزب جنبش اسلامی افغانستان و حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌باشد که در 9 سرطان 1396 در شهر انقره کشور ترکیه اعلام موجودیت کرد. رهبران سیاسی که این ائتلاف را تشکیل می‌دهند متشکل از عطا محمد نور٬ محمد محقق٬ عبدالرشید دوستم و صلاح‌الدین ربانیمی‌باشد. شکل گیری این حزب زمانی صورت گرفت اعضای رهبری این ائتلاف به شدت از عملکرد رئیس جمهور وقت افغانستان٬ اشرف غنی به شدت معترض بودند و حملات خونبار چند هفته اخیر در کابل و اعتراضات و رویدادهای پس از آن اوضاع سیاسی افغانستان را به شدت وخیم کرده بود. این رهبران در سفری به ترکیه که به منظور برگزاری مراسم نامزدی باتور دوستم٬ فرزند عبدالرشید دوستم حضور یافته بودند این ائتلاف را تشکیل دادند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала