رئیس جمهور غنی به طالبان: فرصت مذاکره را از دست ندهید

© AP Photo / Hamed SarfaraziПрезидент Афганистана Ашраф Гани Ахмадзай. Архивное фото
Президент Афганистана Ашраф Гани Ахмадзай. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی‌، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که گروه طالبان یک فرصت خوب دارد تا به میز مذاکره حاضر شده و در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اشتراک نمایند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری افغنستان، رئیس جمهور محمداشرف غنی که امروز در 21مین نشست بورد مشترک نظارت و انسجام سخن می‌زد گفت که پس از ختم آتش‌بس با تمام والیان ولایت‌های کشور صحبت نموده‌ و از آنان جویای نتیجۀ آتش بس شده‌است.
آقای غنی گفت والیان ولایت‌ها گزارش دادند که در 23 ولایت تغییرات مثبت در فضای سیاسی ایجاد گردیده؛ اما در سایر ولایت‌ها، نه تنها که شاهد وضعیت خوبی نیستند، بل‌که جنگ در آن ولایت‌ها جریان داشته‌است.
آقای غنی هرچند می‌گوید که 17 سال گذشته، سال‌های مرگ و خون‌ریزی بوده، اما می‌افزاید که در حال حاضر، شهروندان کشور از حالت ناامیدواری بیرون شده و به سوی امیدواری در حرکتند و خاطر نشان کرد که علاقه‌مندی شرکای بین‌المللی‌اش نیز به سوی صلح و ختم جنگ در کشور افزایش یافته‌است. 

رئیس جمهور غنی: خواسته های مثبت طالبان را میپذیریم - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهور غنی: خواسته های مثبت طالبان را میپذیریم

رییس جمهور کشور گفت که کشور به سوی یک تغییر نسلی در حرکت است که برای رفتن به یک آیندۀ روشن، قدم‌های ثابت را برداشته و افزود که افغانستان محور هم‌کاری‌های نسل‌ها است.
شخص نخست کشور هم‌چنان در مورد برگزاری انتخابات صحبت نمود و افزود که انتخابات‌های شورای ملی و ریاست جمهوری به هرقیمتی که شود در وقت معین آن برگزار می‌گردد.
او اما خطاب به گروه طالبان گفت که این گروه در حال حاضر یک فرصت خوب دارند تا با دولت افغانستان مذاکرات شان را آغاز نموده و در انتخابات‎های آینده کشور به عنوان یک حزب اشتراک نمایند.
این درحالی‌ست که به تازه‌گی رسانه‌های خارجی گزارش دادند که امریکا به دنبال راه‌های است که منجر به گفت‌وگو مستقیم با گروه طالبان گردد.
ادارۀ رییس جمهور ترامپ به دیپلماتانش دستور داده تا به دنبال راه‌های مذاکرات مستقیم با گروه طالبان باشند که طالبان نیز خواهان آن بوده‌اند.
امریکا گفته‌است که این تصمیم آن کشور به معنای تضعیف نقش دولت افغانستان در بخش مذاکرات نیست، بل‌که می‌خواهند برای تسهیل روند گفت‌وگوها کمک نمایند.
با وجود این همه تلاش‌ها، تا هنوز گروه طالبان آماده نشده تا به میز مذاکره حاضر گردد و جنگ شان را در افغانستان متوقف بسازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала