فیفا دو گول‌زن سوئیس را مجازات می‌کند

© Sputnik / Елена Руско /  مراجعه به بانک تصاویر فیفا دو گول‌زنی سوئیس را مجازات می‌کند
فیفا دو گول‌زنی سوئیس را مجازات می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فدراسیون جهانی فوتبال پرونده‌ای را برای رسیدگی به تخلفات دو بازیکن تیم ملی سوئیس در مصاف مقابل صربستان به جریان انداخت.

به گزارش اسپوتنیک، بازتاب گسترده‌ای که شادی‌های پس از گول سیاسی گرانیت ژاکا و ژردان شکیری، دو بازیکن تیم ملی سوئیس در جریان پیروزی 2 بر یک تیم‌شان مقابل صربستان داشت، فیفا را مجاب کرده که به حرکت این دو بازیکن که هر دو متولد کشورهای زیر مجموعه یوگسلاوی سابق استند، رسیدگی کنند.
ژاکا که اصالتاً آلبانیایی است پس از زدن گول تساوی تیمش به صرب‌ها دست‌هایش را به شکل بال‌های عقابی که روی پرچم آلبانی نقش بسته کنار هم قرار داد و به نوعی با زخم زدن به حریف جشن شادی پس از گول گرفت. تخلف شکیری در خصوص دخالت دادن مسائل سیاسی به فوتبال اما واضح‌تر از هم‌تیمی‌اش بود. او نه تنها پس از زدن گول برتری تیمش در آخرین دقیقه بازی شادی پس از گول ژارکا را تکرار کرد بلکه با کفش‌هایی که پشت یکی از آنها پرچم زادگاهش کوزوو و پشت یکی دیگر پرچم سوئیس نقش بسته بود به میدان رفت.

شکست صربستان در مقابل سوئیس - اسپوتنیک افغانستان
شکست صربستان در مقابل سوئیس

آلبانی و کوزوو دو کشوری استند که سال‌های برای استقلال از صربستان تلاش کردند هرچند برخلاف صرب‌ها هنوز استقلال کوزوو که 10 سال پیش اعلام شد به رسمیت نشناخته‌اند. کوزوو که صربستان هنوز آن را بخشی از خاک خود می‌داند، 1.8 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آنها آلبانیایی‌تبار استند و والدین شکیری هم جزو آنها بوده‌اند.
ژاکا و شکیری این‌که شادی پس از گول آنها سیاسی بوده است را تکذیب کرده‌اند اگرچه ژاکا اعتراف کرده که هنگام این بازی به رگ و ریشه‌اش فکر می‌کرد.
در همین حال فیفا اعلام کرده که علاوه بر حرکات ژاکا و شکیری، پرونده‌ای را هم علیه اتحادیه فوتبال صربستان — به خاطر آشوب هوادارانش و به نمایش درآمدن برخی شعارهای سیاسی و توهین‌آمیز از سوی هواداران این تیم در جریان بازی مقابل سوئیس — به جریان انداخته است. پیش از این هم فیفا فرآیند بررسی اظهارات جنجالی ملادن کرستاییچ، سرمربی صرب‌ها را آغاز کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کرستاییچ به رسانه‌های صرب گفته که فلیکس بریش، داور آلمانی بازی به خاطر قضاوت جانبدارانه‌اش به سود سوئیسی‌ها باید در دادگاه بین‌المللی لاهه محاکمه شود چون او از اعلام یک پنالتی محرز به سود صربستان خودداری کرده است.

به دنبال بازی صربستان و سوئیس، اسلاویسا کوکزا، رئیس اتحادیه فوتبال صربستان در گفت‌وگویی که اخیراً با شبکه BBC داشت اعلام کرد که مراتب شکایت و اعتراض خود نسبت به انتخاب یک داور آلمانی برای قضاوت این بازی را به فیفا اعلام کرده است و دلیلش هم این بوده که بریش منافع همسایه کشورش را به صرب‌ها ترجیح داده است.

با وجود تأکید گولزنان سوئیس بر سیاسی نبودن شادی پس از گول آنها، بازتاب حرکات آنها کاملاً سیاسی بوده است. نه تنها هزاران کوزوویی در پایتخت این کشور بعد از گولزنی ژاکا و شکیری جشن گرفتند بلکه رئیس جمهور این کشور هم در حساب کاربری‌اش در توئیتر به آنها تبریک گفت و نوشت: "ما به شما افتخار می‌کنیم. کوزوو عاشق شماست". ادی راما، نخست وزیر آلبانی هم در صفحه فیس‌بوک خود عکس صحنه‌های شادی پس از گول شکیری و ژاکا را گذاشته و نوشته است: "این هم از عکس روز".
با این شرایط باید دید که فیفا برای دو گولزنی تیم ملی سوئیس، تیمی که برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی باید کاستاریکای حذف شده را شکست دهد، چه مجازاتی در نظر خواهد گرفت.

مسابقات جام جهانی فوتبال از تاریخ 14 جون شروع تا 15 جولای 2018 در 12 استادیوم در 11 شهر روسیه از جمله مسکو، کالینینگراد، سن پترزبورگ، ولگاگراد، کازان، نیژنی نووگورود، سامارا، سارانسک، روستوف نا دونو، سوچی و یکاترینبورگ برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала