شهری به خاک یکسان شده «شواهد جدید از جنایات امریکا در سوریه»

© AP Photo / Gabriel Chaimشهری به خاک یکسان شده «شواهد جدید از جنایات امریکا در سوریه»
شهری به خاک یکسان شده «شواهد جدید از جنایات امریکا در سوریه» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک سال پیش ایالات متحده امریکا و متحدانش در یک ائتلاف ضد تروریستی عملیاتی را برای آزاد سازی رقه پایتخت داعش راه اندازی کردند.

شهر رقه پس از بمباردمان نیروهای ائتلاف+ تصاویر - اسپوتنیک افغانستان
شهر رقه پس از بمباردمان نیروهای ائتلاف+ تصاویر
به گزارش اسپوتنیک، یک سال پیش ایالات متحده امریکا و متحدانش در یک ائتلاف ضد تروریستی عملیاتی را برای آزاد سازی رقه پایتخت داعش راه اندازی کردند، که پس از آن پنتاگون اعلام کرد، که در این عملیات و بمباری تلفات جمعی در میان افراد ملکی وجود ندارد. اما فعالان حقوق بشر که در بهار همین سال از این شهر بازدید کردند، اطلاعات دیگری را گزارش کردند که در آن نشان می دهد که صدها نفر از غیر نظامیان توسط ارتش ایالات متحده امریکا و پیش از آتش با داعش کشته شده اند.

از زمان جنگ ویتنام تاکنون بمبارانی به شدت این دیده نشده است

 عملیات «نیروهای دموکراتیک سوریه» عرب کردی که توسط هواپیمایی امریکایی پشتیبانی می شد، از 6 جون تا 12 اکتوبر 2017 ادامه یافت. این تهاجم با هدف گرفتن شهر اصلی داعش انجام شد. واشنگتن می خواست با تصرف سریع رقه پیشروی دیگر گروه های مسلح را گرفته و پیروزی بر تروریست ها را به نامش ثبت کند.

عملیات برای گرفتن رقه تاکتیکی مهم و همچنین نمادی بود. امریکا و متحدانش با این کار شان نشان می دادند که در صورت ضرورت می توانند به شکل سریع و موثر عمل کنند. بنابراین آنها فکر کردند که با استفاده از سلاح های معمولی نمی توان به این دستاورد رسید.

دوناتلا رویرا نماینده سازمان عفو بین الملل می گوید: مبارزه در رقه و مناطق اطراف آن بسیار فوق العاده است و این شهر مورد بمباران شدید قرار گرفته که پس از جنگ ویتنام در هیچ جایی دیده نشده است و در این عملیات افراد ملکی زیادی جان شان را از دست داده اند.

ما برای ناباوری مجازات شدیم

هشت ماه پس از بیرون شدن داعش، رقه یکی از شهرهای به شمار می رود که در آن زندگی غیر ممکن است. همه از این شهر بیرون می شوند و تنها شماری محدودی از ساکنان محلی و جزئی از رژیم ایجاد شده توسط متحدان ایالات متحده در آنجا کسی دیگری دیده نمی شود. درباره آنچه واقعا در تابستان و پاییز سال گذشته رخ داده است، عموم مردم با تاخیر زیاد آشنا خواهند شد.

در بهار امسال، مدافعان حقوق بشر از شهر و حومه رقه بازدید و با 112 نفر گواهان این رخداد مصاحبه کردند. در این گزارش با چهار خانواده مصاحبه شده که 90 نفر از دوستان و بستگان شان را از دست داده اند. این قربانیان افراد هستند که درآمد اندک دارند و نمی توانند از آنجا به شهرهای همسایه مسافرت کنند و خودشان را از شر جنگ نجات بدهند. همچنان در فهرستی کشته شدگان در رقه کسانی دیده می شود که برای نگهبانی از اموال شان در زمان هرج و مرج از شهر بیرون نشده بودند.

کسانی که در رقه باقی مانده بودند، چنین می گویند: ما فکر می کردیم عملیات امریکا و متحدانش برای مردم عادی خطرناک نخواهد بود، چرا که آنها برای بیرون راندن داعش آمده بودند، اما این فکر ساده لوحانه بود و زمانی که خطر ما را تهدید کرد دیگر دیر شده بود و ما به دام افتاده بودیم.

در همین حال، یکی از مدافعان حقوق بشر از اهالی این شهر به همکارانش می گوید: ما تعجب کردیم که چرا امریکایی ها غیرنظامیان را می کشد، در صورتیکه آنها برای مبارزه با داعش آمده اند.

از شهر با قیمت خون خویش بیرون شدیم

شواهد جمع آوری نشان می دهد که ناامیدی در میان مردم پس از عملیات گسترش یافته بود، چرا که آنها در بین تروریست ها و بمباران هواپیماهای امریکایی گرفتار شده بودند. کسانی که در شهر باقی مانده بودند، کشته شدند و کسانی که تلاش برای فرار می کردند باید بیش از حد پول پرداخت می کردند.

منیر حشیش یکی از ساکنان رقه می گوید: ما در زمان که از رقه بیرون می شدیم کسانی را می دیدیم که پیش از ما برای بیرون شدن تلاش می کردند، اما در اثر برخورد شان با ماین ها کشته شده بودند.

یادآوری می کنیم، که وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا تاکنون درباره گزارش مدافعان حقوق بشر اظهار نظر نکرده است.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала