آغاز روند حذف دالر در معاملات جهانی

© Sputnik / Maksim Bogodwid /  مراجعه به بانک تصاویر آغاز روند حذف دالر در معاملات جهانی
آغاز روند حذف دالر در معاملات جهانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روند کنار گذاشتن دالر در معاملات جهانی، هر چند بسیار کند و پیچیده، اما آغاز شده و کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، روند کنار گذاشتن دالر در معاملات جهانی، هر چند بسیار کُند و پیچیده، اما آغاز شده و کسی نمی تواند منکر آن شود.

پایگاه اینترنتی «وستیفینانس» (Vestifinance) در گزارشی نوشت عملاً هر اقدام ترامپ، اعتماد به سلطه دالر را در بازارهای جهانی از بین می‌برد و به تدریج کشورهای جهان را برای مبارزه با نظم جهانی یکجانبه متحد می‌کند.

3 میلیارد دالر امریکا در افغانستان کجا به مصرف رسید؟ - اسپوتنیک افغانستان
3 میلیارد دالر امریکا در افغانستان کجا به مصرف رسید؟

چین به تازگی قراردادهای تیلی خود را بر مبنای یوان امضا کرده است و قصد دارد این گونه قراردادها را به بازار فلزات هم گسترش دهد. رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه از شهروندان این کشور خواسته است از دالر چشم پوشی کنند.
گرایش به کنار گذاشتن دالر در معاملات جهانی سرعت گرفته است، خبرگزاری شین هوای چین اعلام کرده است مسئولان بیشتر کشورهای آفریقایی به ویژه اقتصادهای اصلی این قاره، بر لزوم گسترش معاملات با یوان تاکید می‌کنند.
این کشورها معتقدند با توجه به نفوذ فزاینده پکن در اقتصاد و تجارت قاره آفریقا استفاده از پول ملی چین در معاملات باید گسترش یابد.
معاون بانک مرکزی کشورهای شرق و جنوب آفریقا به تازگی در نشستی اقتصادی گردهم آمدند، پس از این نشست کالب فاندانگا Caleb Fundanga مدیر اجرایی موسسه مدیریت اقتصاد کلان و مالی گفت: "نتیجه‌گیری مشترک ما این است که باید استفاده بیشتری از یوان کرد همکاری ما با چین روز به روز بیشتر می‌شود و کاملا منطقی است در معاملات خود با این کشور یوان استفاده کنیم. ما در گذشته از دالر امریکا و یورو استفاده کرده ایم اما اکنون می‌خواهیم نقش پول ملی چین را گسترش دهیم این با منافع ملی همخوانی دارد و از نوسانات می کاهد".
افزون بر این، به نظر می‌آید استفاده از یوان عاقلانه باشد چون چین به صورتی فعالانه به کشورهای آفریقایی وام می‌دهد.
کارشناسان به تدریج اعتراف می‌کنند که سلطه دالر در بازارها علت اصلی بحران های مالی و اقتصادی جهان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала