جیمز ماتیس ازتمایل ایالات متحده برای همکاری با روسیه و چین سخن گفت

© REUTERS / Eric Vidalجیمز ماتیس ازتمایل ایالات متحده برای همکاری با روسیه و چین سخن گفت
جیمز ماتیس ازتمایل ایالات متحده برای همکاری با روسیه و چین سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده میگوید امریکا در تلاش برای رقابت با روسیه و چین نبوده بلکه برای همکاری، غلبه بر تناقضات و کار مشترک با آنها متمایل است.


به گزارش اسپوتنیک، جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در اظهاراتی در سینگاپورگفت: " دیدگاه ما در مورد این دو کشور، این قدرتهای بزرگ طوری است که به جای رقابت بهتراست همکاری صورت گیرد وما خواستار افزایش رقابت با این دو کشور نیستیم."
وی گفت: با توجه به روابط این واقعیت عینی است که روسیه در مقایسه با چین وجه مشترک بیشتری رابا غرب و ایالات متحده امریکا دارا است."
به گفته وزیر دفاع ایالات متحده، چین با کشورهای اقیانوس آرام، ایالات متحده و هند وجه مشترک بیشتری را نسبت به روسیه دارا است که "عدم انطباق منافع طبیعی" نشان دهنده‌ای این امر است.

توافق مشکوک امریکا و چین مبنی بر آغاز نکردن جنگ تجاری - اسپوتنیک افغانستان
توافق مشکوک امریکا و چین مبنی بر آغاز نکردن جنگ تجاری

وی گفت: "شاید در کوتاه مدت این کشور ها خواهند توانست وجه مشترک را در مواردی که اگرخواسته باشند علیه دادگاه بین المللی مقابله کنند و یا در شرایط مختلف زورآزمایی نمایند، پیدا کنند."
ماتیس مبارزه مشترک با روسیه و چین در دوران جنگ جهانی دوم را یادآوری نموده خاطر نشان ساخت که، مبارزه مشترک آنها پیروزی در برابر فاشیسم بود. او گفت، "لازم نیست مسیر مقابله با تمام جهان را در پیش بگیریم". ماتیس توصیه نمود برای غلبه بر چالش ها لازم است تا یک راه حل از طریق همکاری های مثبت را جستجو کرد.
جیمز ماتیس وزیردفاع امریکا در قسمت دیگر از سخنانش دولت پکن را به ارعاب همسایگان از راه استقرار سیستم های تسلیحاتی در دریای چین جنوبی متهم کرد و مدعی شد واشنگتن خواستار همکاری با چین بر مبنای رابطه‌ای نتیجه‌گرا است حال‌آنکه اقدامات پکن در دریای چین جنوبی انگیزه‌های این کشور را زیر سوال برده و چنانچه لازم باشد، آمریکا از رقابت هیچ ابایی ندارد.
گفتنی است ماه گذشته، چین برای اولین بار بمب‌افکن‌های خود را در جزیره «وودی» که بخشی از جزایر مورد مناقشه «پارسلی» است، فرود آورد.
از سوی دیگر، کشتی های جنگی امریکا با ورود به فاصله 12 مایل دریایی از جزایر مورد مناقشه، حریم آبی چین را شکستند و موجب اعتراض این کشور شدند.
این درحالی است که به ادعای ماتیس، اقدامات امریکا به پشتوانه حق کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی انجام می‌شود و ادامه خواهد داشت.
ماتیس همچنین مدعی شد استقرار سیستم‌های جنگی در جزایر مورد مناقشه، نشانه تمایل چین برای نظامی‌کردن منطقه است- ادعایی که از سوی پکن رد می‌شود

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала