کی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟

© Sputnik / Sergey Mamontovکی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟
کی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالیکه دو سنگین وزن شرق نزدیک به جنگ نزدیکتر شده میروند، در جهان جروبحث ها در این باره فروکش نمی کنند که کدام یک از آنها برتری دارد. اسرائیل بر یکی از موثرترین اردوها در جهان که توسط زرادخانه هستوی حمایت میشود، مباهات کرده میتواند، اما ایران بر ده برابر جمیعت بیشتر و تعداد روزافزون شیوه های ضربه جوابیه افتخار میکند.

نشریه «7 Day»، چاپ امریکا در ادامه می نویسد، طبق معلومات که GlobalFirepower.com جمع آوری کرده، تعداد مجموعی نیروهای مسلح ایران را 934 هزار واحد محاربوی و نیروهای احتیاط تشکیل میدهد، و تعداد نیروهای اسرائیل — 615 هزار نفر می باشد. اگر تمام اتباع سن جلب و احضار را مدنظر گرفت، برتری بازهم به جانب ایران مربوط می باشد، چون بیش از نیم از جمیعت کشور — این 84 میلیون نفر مستعد جنگیدن، به مقایسه 6،3 میلیون در اسرائیل، است.

اما، طوریکه تحلیلگران نظامی می گویند، در عهد جنگ تخنالوژیکی عالی و طیارات جنگی بی پیلوت برتری ایران در همینجا خاتمه می یابد.

در جنگ معمولی زمینی نیروهای اسرائیل از ایران  با بیش از 2700 تانک و توپخانه سنگین بر ضد ایران که از اندکی بیش از 1600 واحد تسلیحات سنگین زمینی تشکیل شده، برتری دارند. اسرائیل در هوا نیز، با درنظرداشت اینکه قوای هوایی آن از 600 طیاره شکاری و هلیکوپترهای ضربتی به مقایسه 500 طیاره جنگی نیروی هوایی ایران که عمده تاً از هلیکوپترهای تعلیمی و طیارات باربری تشکیل شده، برتری دارد.

© AFP 2023 / Jack Guezکی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟
کی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟ - اسپوتنیک افغانستان
کی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟

تحلیلگران میگویند که برتری ایران بیشتر غیرمستقیم است. اردوی آن بر متحدان خود و توانایی یافتن جاه های آسیب پذیر دشمن اتکا میکند. توانایی ایران در باره پیشبرد جنگ با قوای بیگانه برتری عمده آن شمرده میشود.

شورشیان حوثی، فرقه شیعه که علیه حکومت یمن و طرفدران سعودی آن می جنگند، آموزش دیده توسط ایران، در برابر قدرت آتشی هوایی و زمینی برتر ایتلاف، تحت رهبری عربستان سعودی تاب آورده اند. در لبنان جنبش «حزب الله» از مدتها بدینسو متحد استراتیژیک تهران است و برای اسرائیل خطر جدی به مراتب بیشتر، نسبت به 12 سال قبل، در جریان جنگ داخلی کوتاه مدت، به بار می آورد.

ماموران اسرائیلی اعلام میدارند که تهران به ایجاد دسته های به تعداد 80 هزار نفر در سوریه که توسط لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش دیده و تسلیح گردیده مساعدت نموده است و به آنها تسلیحات سنگین و وسایل مادی از طریق «هلال احمر شیعه» — پل که ایران را با لبنان از طریق سوریه و عراق شمالی وصل میکند، ارسال میکند. طرفداران محلی مشی و استراتیژی سختگیرانه به نیتان یاهو صدراعظم اسرائیل در باره واردآوردن ضربه بر ایران، قبل از آن که آنکشور طرح خود را تکمیل نکرده، توصیه میکنند.

اگر بین ایران و اسرائیل منازعه بوجود آید، قوماندانان نظامی ایران میتوانند چند جبهه را بر ضد اسرائیل از طریق خرابکاران خود در سوریه، لبنان و عراق بگشایند.

در گزارش تحلیلی مرکز تحقیقات استراتیژیک و بین المللی در واشنگتن گفته شده:« ایران وجوه زیادی در بهبودبخشیدن دقت و فعالیت تخریبی راکت های خود سرمایه گذاری میکند». تهران «همچنان به مرکز صدور راکت ها مبدل گشته است: آنکشور توسط آنها طرفداران خود، بشمول «حزب الله» و رژیم اسد در سوریه تامین میکند». حد اقل 16 سیستم راکتی و توپچی برد متوسط و دور ایران همین اکنون بکار برده میشوند یا در حال ساختن است. طبق ارزیابی ها، شعاع یک راکت دوربرد «خرم شهر»، بیش از 1200 میل (1900 کیلومتر) می باشد و راکت «خرم شهر» به راکت «ایریحون-2» اسرائیل شباهت دارد که برد فعالیت آن 900 —2100 میل (1400 — 3400 کیلومتر) می باشد.

© AP Photo / Ebrahim Norooziکی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟
کی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟ - اسپوتنیک افغانستان
کی قوی تر است – اسرائیل یا ایران؟

به گفته تحلیلگران، ایران تا هنوز برای مقابله با اسرائیل آماده نمی باشد. حاکمیت این دولت، بعد از فیصله ترامپ راجع به خروج از موافقت نامه هستوی مصوب سال 2015، بیش از حد مصروف خود می باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала