واکنش ایران به اتهامات دست‌داشتن در ناامنی‌های ولایت فراه

© AP Photo / Ronald Zakواکنش ایران به اتهامات دست‌داشتن در ناامنی‌های ولایت فراه
واکنش ایران به اتهامات دست‌داشتن در ناامنی‌های ولایت فراه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر ایران در کابل در واکنش به دست‌داشتن ایران در ناامنی‌های اخیر ولایت فراه می‌گوید که نا امنی در افغانستان با منافع ایران در تضاد است و منطقی برای رد این نظریه وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل در یک گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی آریانا در مورد تهاجم هفته گذشته گروه های طالبان به فراه واقع در غرب افغانستان نزدیک مرز با ایران و در واکنش به ادعای برخی از مقامات محلی مبنی بر دخالت ایران در این حوادث گفت: "باید مقامات و مسوولان از جریان سازی رسانه ای پرهیز و جلوگیری کنند و ضروری است مسوولان پرسش‌ها و ابهامات را بطور مستقیم، روشن و صریح پاسخ دهند".

وی به عنوان بیان دلیل دیگر برای غیر واقعی بودن این اتهامات به نیروهای خارجی اشاره کرد و گفت که حالا این نیروها در فراه نیستند و طبیعی است بعد از بروز درگیری، خارجی ها به فراه باز گردند، بنابر این چرا باید ایران زمینه ساز چنین اتفاقی باشد که با فلسفه مخالفتش با حضور نیروهای خارجی مغایر است.

او تاکید کرد که منطقی نیست ایران دغدغه‌هایی برای خود در جایی ایجاد کند که هزار کیلومترمرز مشترک دارد و سه میلیون تبعه آن در کشورش هستند و به همین دلیل این اتهامات برداشت، ذهنیت و غیر مستند است و ما استقبال می کنیم که هر مقامی مستندی دارد ارایه کند و از طریق رسانه‌ها صحبت نشود.

سفیر ایران در افغانستان برای تبیین غیرمنطقی بودن اتهام دخالت ایران در ناامنی‌های فراه افزود: "فراه و خراسان جنوبی در ایران هم مرز و هر دو در تولید ثروت دچار مشکلات خاص خودشان هستند و ما مرز رسمی «ماهی رود» را بین این دو ولایت باز کردیم تا از این طریق به مردم کمک شود تا بتوانند تولید ثروت کنند و به کمک بازارچه‌های مرزی بدنبال تامین حداقل درآمد برای مرزنشینان هستیم تا آنها به سمت قاچاق یا گروه های افراطی نروند و این مهم نیست این مرز نشین در کدام سوی این مرز قرار دارد".

قابل ذکر است که اواسط هفته گذشته گروه طالبان به شهر فراه حمله کردند و موفق شدند از کمربندهای امنیتی عبور کنند و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف در آوردند هر چند این استقرار کوتاه بود اما با رسیدن نیروهای کمکی دولت و پشتیبانی هوایی نیروی‌های خارجی، مهاجمان مجبور به عقب نشینی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала