دنیای جذاب آرایش در میان زنان افغانستان

© Sputnik / Parinazدنیای جذاب آرایش در میان زنان افغانستان
دنیای جذاب آرایش در میان زنان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در شهر کابل شمار زیادی از آرایشگاهها دیده میشوند و این رشته رشد چشمگیر داشته است. آرایشگاههای زنانه در نقاط دورتر از شهر ها هم به چشم میخورد و آرایشگری یکی از پردرآمد ترین کار برای خانم‌ها است.

اکثر خانم‌ها به محیط آرایشگاه ها علاقمند هستند، و دوست دارند وقت زیادی را در آن بگذرانند این محیط بیش از هر جای دیگری آن ها را به زیبایی نزدیک می کند، و با خیال راحت جهت زیبایی خود می تواند کاری انجام دهد. هر خانم استعداد و انگیزه کافی برای زیبایی خود دارد به همین خاطر تمام تردیدها را کنار گذاشته به آرایشگری و آرایشگاه‌ها رو می‌آورند. این محیط در فضای بستهٔ افغانستان جایی برای خلوت زنانهٔ آنان نیز محسوب می‌شود.

آرایش به ویژه برای زنان در افغانستان طرفداران و مخالفان جدی خود را دارد، به لحاظ ظاهری و اقتصادی. آرایش برای زنان دوست داشتنی اما هزینه‌بر است.

مریم آقاشیری یک تن از بانوان آرایشگر در شهر کابل است، وی مدت دو سال در یک سالون آرایشگاه به نام «شام» به شغل آرایشگری پرداخته است، او می گوید این حرفه را از نزد استادش در این سالون آموخته است. آریشگری مانند دیگر هنرها یک پیشه است. مریم، در اوایل کاراش با مشکلات و موانع زیاد از طرف فامیل و اقارب روبرو شده بود اما او با این مشکلات مقابله کرده به کار خود ادامه داد و حالا او از کار اش بسیار راضی به نظر می‌رسد و می گوید:

«این کار زندگی ام را تغییر داده و یک منبع اقتصادی خوب برای خود و فامیل ام می باشد. علاقمندی خانم ها نسبت به گذشته ها بیشتر شده و اکثر خانم ها علاقه‌مند حرفهٔ آرایشگری نیز استند.»

اما حرفه آرایشگری در افغانستان، کشوری که زنان برای اشتغال در عاد‌ی‌ترین حرفه‌ها، با مشکل روبرو می شوند، کاری آسانی نیست.

شمسیه صادقی یک تن از معلمان کابل و مشتریان این سالون آرایش است، او به آرایش و زیبایی علاقه خاص دارد و می گوید:

«آرایش سلیقه یک زن را نشان می دهد، من همیشه به آرایشگاه می‌آیم خود را آرایش می کنم و از طرف فامیل و شوهرم هیچ ممانعت وجود ندارد.»

بسیار کم از خانم های افغان در مکان های عمومی دیده می‌شوند و بسیار آن ها در زیر چادر پنهان شده اند و بسیار مشکل است خانم های مثل شمسیه صادقی در مقابل کمره ظاهر شده از آرایش و زیبایی خود بگویند با وجود این همه چالش ها بازار آرایشگری  برای خانم هنوز گرم است.

انواع و اقسام آرایش مانند ترکی، عربی، ایرانی در آرایشگاه های زنانه استفاده می کنند. همچنان خانم ها برای اصلاح صورت (نخ و ابرو)، اصلاح مو، رنگ و هایلایت مو، رنگ‌های فانتوری، ماساژ و پاکسازی صورت، واکس کامل بدن، طراحی دست با خینه، طراحی و دیزاین ناخن به آرایشگاه مراجعه می کنند. شماری از آرایشگرها این حرفه را در جریان مهاجرت در ایران، پاکستان، ترکیه و هند آموخته اند.

 

همچنان در افغانستان آرایش فولکلوری و خودآرایی میان زنان از سابق رواج بوده و به خصوص نوعروسان را با انواع آرایش های سنتی می آراستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала