استراتیژی روسیه بعد از فیصله ترامپ در باره ایران

© Sputnik / Sergei Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر استراتیژی روسیه بعد از فیصله ترامپ در باره ایران
استراتیژی روسیه بعد از فیصله ترامپ در باره ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میکول فلامینی (Micol Flammini) در نشریه «Il Foglio»، چاپ ایتالیا می نویسد، در تاریخ 9 می در مسکو بینیامین نیتان یاهو صدراعظم اسرائیل و الکساندر وچیچ رئیس جمهور صربستان حضور داشتند. صدراعظم اسرائیل به روسیه آمده بود، تا، طوریکه او قبل از عزیمت اش به مسکو اعلام د اشته بود «عملیات در سوریه را هماهنگ سازد».

بازدید رئیس جمهور صربستان به آن مربوط بود که دوستی، به ویژه، دوستی از فاصله دور و آنهم با دولت که جهت مبدل شدن به بخش از اتحادیه اروپایی تلاش می ورزد، همیشه به حمایت نیاز دارد. هردو مهمان در رژه به افتخار 73-مین سالگرد روز پیروزی در تاریخ روسیه حضور داشتند. روز نهم می — تاریخ بسیار مهم برای روسیه می باشد و این بهانه برای نشان دادن قدرت و تحلیل نمودن این امر است که مناسبات بین المللی نظر به حضور مهمانان حکومت در مراسم در کدام جهت انکشاف می یابد.

بینیامین نیتان یاهو به مسکو یک روز بعد از خروج امریکا از موافت نامه هستوی با ایران با یک خواست عزمیت نمود: او میخواهد، تا روسیه به ضامن امنیت سرحد اسرائیل مبدل گردد: صبح روز 9 می اسرائیل بر پایگاه نظامی ایران در نزدیک دمشق ضربات وارد ساخت. روسیه همیشه توازن در مناسبات خود با اسرائیل، باوجود همکاری با ایران، که برای پیروزی تضمین شده رژیم بشار اسد در جنگ داخلی در سوریه ضروری می باشد، حفظ میکرد. برای روسیه اجرای خواهش صدراعظم اسرائیل دشوار است. تزیوی میگان، سفیر اسبق اسرائیل در مسکو در مصاحبه با روزنامه « Wall Street Journal» اعلام داشت:«اگر میخواهی با ایرانیان مذاکرات انجام دهی، با روسان صحبت نما». ولی ایرانیان به خاطر خاک سوریه یکجا با روسیه می جنگند و امتناع از آن حالا در هر صورت به معنی تسلیم شدن خواهد بود.

در تاریخ 9 می قطار تانک ها، دانش آموزان متبسم مکاتب حربی، طیارات بی پیلوت، ماشین های محاربوی روباتی و «راکت مشهور شکست ناپذیر» در برابر رئیس جمهور روسیه رژه رفتند که، مانند همیشه، جدی، اما هیجان زده بود.

این نمایش قدرت در زیر آسمان صاف که شفافیت آن را فقط طیارت در حال پرواز برهم می زد، بعد از آن آغاز شد، وقتیکه رئیس جمهور سخنرانی مملو از حسن نیت و هشدارهای به مشکل پنهان شونده ایراد کرد. ولادیمیر پوتین راجع به ضرورت صلح، راجع به دوران ناآرام صحبت میکرد که همه بشریت با آن روبرو می باشد. زمانیکه در پشت سر رئیس جمهور روسیه مقبره قرار داشت و در پهلوی او نیتان یاهو ایستاده بود، او پیروزی تاریخی را به خاطر آورد و به دشمنان هشدار میداد:«اتحاد شوروی نتیجه جنگ دوم جهانی تعیین کرد و بشریت را نجات داد، اما امروز (…) جهت از سر نوشتن خود تاریخ تلاش می ورزند. ما به این اجازه نخواهیم داد».

او هیچگونه تهدیدهای مشخص ذکر نکرد، ولی دو روز قبل دونالد ترامپ در مورد خروج امریکا از موافقت نامه هستوی با ایران فیصله نمود و این کار برای روسیه تهدید به بار می آورد. رئیس جمهور روسیه گفت:« ما فاجعه های دو جنگ جهانی و درس های تاریخ را به خاطر داریم. (…) ما تمام جدیت این تهدیدها را درک میکنیم. به همه کشورها، به همه بشریت دانستن این امر مهم است که جهان بسیار آسیب پذیر است». در پهلوی رئیس جمهور روسیه نیتان یاهو با فیته نارنجی — سیاه گیورگی، سمبول پیروزی نظامی روسیه، بر روی سینه ایستاده بود. صدراعظم اسرائیل، برای آنکه مطالبات خود را پیشکش نماید، مهمترین روز برای موسسات روسیه برگزید و بدینوسیله، به رهبر کرملین، به ویژه بعد از فیصله ترامپ در باره خروج از موافقت نامه هستوی، چانس مبدل شدن به ضامن داد. پوتین میخواهد موافقت نامه هستوی را حفظ کند و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه صبح همان روز به خبرگزاری «ریانووستی» خبر داد که روسیه قصد خروج از آن را ندارد. حفظ موافقت نامه هستوی یکی از اولویت های اساسی دیپلوماتیک مسکو محسوب میشود و اکنون نگرانی آن نسبت تشدید ممکن تشنج نظامی بین اسرائیل و ایران افزایش می یابد. اگر این کار رخ دهد، خود بقای رژیم سوریه و نقش روسیه در منطقه با تهدید مواجه خواهد شد. مسکو با تهران روابط خوب برقرار نموده و روسیه به نیروهای ایران در سوریه ضرورت دارد، ولی ایران که در زرادخانه خود سلاح هستوی داشته باشد، با منافع آن مطابقت ندارد. موافقت نامه هستوی نقش مهم را منجمله به خاطر بازی میکند که ثبات حکومت حسن روحانی را حفظ میکند و این برای استراتیژی روسیه در شرق نزدیک شرط بنیادی شمرده میشود.

پوتین به رئیس جمهور ایران به مثابه شریک در تلاش گذار به حل سیاسی بحران سوریه، نیاز دارد و تحریمات نو که امریکا قصد وضع نمودن آن علیه ایران دارد، موضع روحانی را در وطن تضعیف میکند. انتخاب مجدد چند قبل او تا اندازه زیادی با امکانات اقتصادی مربوط بود که موافقت نامه هستوی فراهم ساخت.

اسرائیل و روسیه را علاقمندی به حفظ مناسبات حسنه باهم متحد می سازد، اما حالا شرایط برای این کاملاً دقیق تعیین شده: نیتان یاهو میخواهد، تا کرملین او را از تهدید کاملاً محتمل ایران در سوریه رهایی بخشد. ولی مسکو نمی تواند از مشارکت خود با اسرائیل و نه هم از همکاری استراتیژیک با تهران امتناع ورزد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала