امریکا از ایران میخواهد در مورد مولفه نظامی اش توضحات بدهد

© Photo / pixabayامریکا از ایران میخواهد در مورد مولفه نظامی اش توضحات بدهد
امریکا از ایران میخواهد در مورد مولفه نظامی اش توضحات بدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مقام ارشد کاخ سفید می گوید ایالات متحده از ایران خواستار گزارش در خصوص وضعیت نظامی برنامه ی هسته ای است و امریکا علی رغم خروج از برجام، نمی خواهد که ایران اورانیوم خود را غنی سازد.

به گزارش اسپوتنیک نماینده ی عالی رتبه ی دولت آمریکا در پاسخ به پرسش که آیا ایران بعد از خروج آمریکا از توافق باید برجام را رعایت کند گفت: "ما از برجام خارج شده ایم ، آنچه که سایر طرفین انجام می دهند به خودشان مربوط است. در حال حاضر آمریکا اعلام کرده که چه خواهد کرد و تحریم های 2015 را از سر می گیریم".
بر علاوه وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا ترجیح می دهد که ایران تمامی وظایف خود را رعایت کند گفت:" برای ما مسئله معامله نیست در عمل و اقدام است. بدیهی است که سیاست آمریکا این چنین است که رژیم ایران نباید اورانیوم را غنی سازی کند و باید گام هایی بردارد که قبلا از وی خواسته شده است: گزارش کاملی نه تنها از امکانات بلکه وضعیت نظامی در گذشته برنامه هسته ای شان بر اساس استانداردهای بین المللی ارائه دهند. ما اینها را اکنون می خواهیم".
در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه جامع برنامه هسته ای ایران (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، طرح جامع مشترک با ایران، با دور زدن تحریم ها امکان ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.
در همین حال، روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала