زمان نابودی خورشيد تعیین شد

© Photo / NASA / GSFC/SDOزمان مرگ خورشيد تعيين شد
زمان مرگ خورشيد تعيين شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از دانشمندان پیش‌بینی جدیدی درباره پایان خورشید و زمان مرگ این ستاره انجام داده‌اند، پایانی که در زمان وقوع آن انسانی وجود ندارد تا آن را تماشا کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Science Alert ، ستاره شناسان پيش از اين تصور مي‌كردند خورشيد در زمان مرگش به يك سحابي سیاره نما یا " ابری از گرد و غبار" تبديل خواهد شد، حبابي درخشان از گاز و غبار، تا اينكه شواهد نشان داد چنين پاياني بايد به مراتب بزرگتراز اين باشد.
اكنون گروهي بين‌المللي از اخترشناسان اين پايان را دوباره بررسي کرده و نتیجه گیری نموده اند که " سحابي سياره‌نما" يكي از محتمل‌ترين گزينه‌ها براي پايان خورشيد است. خورشيد 4.6 ميليارد سال سن دارد، و براساس تحقیقاتی كه از ديگر ستارگان صورت گرفته‌است، محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه خورشيد در حدود 10 ميليارد سال ديگر به پايان زندگي خود خواهد رسيد.
در اين ميان رويداد‌هاي ديگري نيز رخ مي‌دهند، طي پنج ميليارد سال خورشيد به يك غول سرخ تبديل خواهد شد، هسته آن كوچك مي‌شود و لايه بيروني آن منبسط خواهد شد تا حدي كه به مدار مريخ خواهد رسيد و در اين مسير سياره زمين را خواهد بلعيد، البته اگر تا پيش از آن انسان‌ها زمين را نابود نكرده باشند.
آنچه قطعي است اين است كه تا آن زمان انساني وجود نخواهد داشت تا قرباني چنين پديده‌اي شود، در واقع بشر تنها يك ميليارد سال ديگر براي زندگي فرصت دارد مگر اينكه راهي براي خروج از زمين پيدا كند، زيرا درخشش خورشيد هر يك ميليارد سال يكبار 10 درصد افزايش پيدا مي‌كند. شايد 10 درصد زياد به نظر نيايد، اما افزايش درخشش خورشيد حيات روي زمين را نابود خواهد كرد، اقيانوس‌ها تبخير خواهند شد و سطح زمين به حدي داغ مي‌شود كه آبي در آن باقي نخواهد ماند.
سحابي‌هاي سياره‌نما در جهان قابل مشاهده پديده‌هايي رايج به شمار مي‌روند، نمونه‌هاي مشهور آنها سحابي هليكس يا مارپيچ، سحابي چشم گربه، سحابي حلقه و سحابي حباب است.
دليل اينكه به اين سحابي‌ها سياره‌نما گفته مي‌شود آن است كه ويليام هرشل اولين بار آنها را در قرن هجدهم ميلادي رصد كرد و از دريچه تلسكوپ‌هاي آن‌زمان،‌اين سحابي‌ها به شكل سياره ديده مي‌شدند. امروزه اخترشناسان با رصد اين سحابي‌ها در ديگر كهكشان‌ها مي‌توانند فواصل ميان كهكشاني را محاسبه كنند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала