آغاز انتخابات پارلمانی در لبنان پس از 9 سال

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaآغاز انتخابات پارلمانی در لبنان پس از 9 سال
آغاز انتخابات پارلمانی در لبنان پس از 9 سال - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مراکز رای دهی در تمام مناطق لبنان برای رای دهندگان لبنانی امروز یکشنبه از ساعت 7:00 به وقت محلی باز شده و تا ساعت 19:00 ادامه دارد و رای دهندگان لبانی برای انداختن آرای خود در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لبنانی‌ها برای اولین بار طبق سیستم نسبی در انتخابات شرکت می‌کنند. طبق قانون جدید، لبنان به 15 حوزه انتخاباتی تقسیم شده که تعداد کرسی‌های هر حوزه بین پنج تا 13 کرسی است.
طبق قانون جدید لیست‌های بسته تشکیل می‌شوند، به طوری که امکان نامزدی فردی نیز فراهم می‌شود و افراد مستقل و فعالان مجبور می‌شوند به لیست‌ها بپیوندند.
اعمال قانون جدید انتخابات " قانون نسبی بودن آراء" محاسبه‌ای تحت عنوان رای برتر (نماینده برگزیده) پیش بینی کرده است که میزان تفاوت قانون جدید با قانون قدیم است و این شانس را به گروه‌ها و شخصیت‌های مستقل می‌دهد که نماینده خود را به پارلمان بفرستند.
طبق قانون جدید رای دهنده باید لیست را کامل انتخاب کند و نمی‌تواند اسامی خاصی را در لیست‌ها انتخاب یا حذف کند اما در صورت تمایل می‌تواند به یک شخص رای برتر یا برگزیده بدهد.
نامزدی که بیشترین میزان رای برتر را به دست آورد اولویت پیروزی در بین اعضای لیست را دارد و این باعث می‌شود اعضای یک لیست برای کسب رای برتر با هم رقابت کنند.
قانون جدید به لبنانی‌های مقیم خارج نیز اجازه مشارکت در انتخابات را برای اولین بار داد ما مشروط بر این بود که از قبل در سفارتخانه‌های لبنان نام نویسی کرده باشند، لبنانی‌های مقیم خارج در دو مرحله در روزهای 27 و 29 اپریل آرای خود را به صندوق انداختند.
این انتخابات شاهد حضور گسترده گروه‌های جامعه مدنی و فعالان است که در اعتراض‌های دو سال قبل لبنان درباره بحران زباله‌ها شرکت داشتند، به رغم اینکه برخی وارد لیست‌هایی شده‌اند که شامل نامزدهایی از گروه‌های سیاسی کهنه‌کار است.
طبق آمارهای رسمی صادر شده از سوی دولت لبنان، مجموع رای دهندگان ثبت نام کرده حدود 3.75 میلیون تن است. میزان مسلمانان حدود 63 درصد و تعداد رای دهندگان مسیحی حدود 37 درصد اعلام شده است.
تعداد اعضای پارلمان لبنان 128 نماینده است که بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم می‌شوند، یعنی 64 نماینده برای هر طایفه؛ نمایندگان مسلمان به این ترتیب تقسیم می‌شوند 27 نماینده برای اهل سنت و 27 نماینده برای شیعیان و هشت نماینده برای دروز و دو نماینده برای علوی‌ها.
اما مسیحیان، مارونی‌ها بیشترین سهم را دارند که شامل 34 نماینده است بعد از آنها روم ارتدوکس با 14 کرسی،‌ روم کاتولیک با 8 کرسی و ارمنی‌ها با 6 کرسی و مسیحیان پروتستان یک کرسی و یک کرسی برای اقلیت‌ها.
این رای گیری در انتخابات پارلمانی برای اولین بار از سال 2009 است و بعد از تصویب قانون جدید انتخابات در سال گذشته میلادی اولین انتخابات محسوب می‌شود.
بیش از 500 نامزد (592) و 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای کسب 128 کرسی پارلمان طبق قانون نظام نسبی به رقابت می‌پردازند.
قانون انتخابات قبلی سال گذشته میلادی تغییر کرد. براساس قانون قبلی حزب پیروز تمامی کرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌کرد و سیستم پیچیده‌ای داشت که به نمایندگی براساس تقسیم بندی طایفه‌ای استناد داشت و تعداد کرسی‌های پارلمانی طبق سهم آرای کسب شده تقسیم می‌شد.
بیش از 50 هزار نیروی های اردوی ملی کشور در تمامی مناطق لبنان برای تامین امنیت روند انتخابات مستقر شده‌اند و هزاران نیروی امنیت داخلی بیش از 1800 مرکز اخذ رای در 15 حوزه انتخاباتی را پوشش می‌دهند.
شمارش آرای نهایی در سراسر کشور در دو مرحله انجام خواهد گرفت، مرحله نخست دستی و مرحله دوم به صورت الکترونیکی از سوی کمیته‌های مربوطه خواهد بود.
اتحادیه اروپا بیش از 100 ناظر را بنا به دعوت دولت لبنان در این کشور مستقر کرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала