هشدار جدی سرور دانش در باره بن‌بست روند انتخابات

© Photo / دفتر معاون دومسرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان، نسبت به بن‌بست روند انتخابات جدی هشدار داده می‌گوید هرگاه این روند با مشکل مواجه شود، روند سیاسی در این کشور با چالش‌های جدی‌ مواجه خواهد شد.

آقای دانش که از روز دوشنبه به این سو در ولایت هرات، در غرب افغانستان به سر می‌برد، در دیداری از مدرسه علمیه صادقیه در این شهر، از برگزاری انتخابات به عنوان «بهترین گزینه» برای حضور و مشارکت اقتشار مختلف مردم در ساختار نظام سیاسی یاد کرد. آقای دانش با تاکید بر مشارکت مردم در روند ثبت نام، گفته است هرگاه این روند باناکامی مواجه شود، روند سیاسی در افغانستان نیز با مشکلات مواجه خواهد شد. معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان گفت: «اگر روند انتخابات به هر دلیلی به بن‌بست برسد، روند سیاسی در افغانستان به مشکل مواجه می‌شود.»

سرور دانش نقش شورای سرتاسری علما و شورای علمای اهل تشیع را در ترغیب مردم برای حضور در روند ثبت نام مهم توصیف کرده و به‌دنبال نگرانی شورای علمای شیعه افغانستان مبنی‌بر نبود امنیت، گفته است: «ما تمام تلاش مان را به کار می‌بندیم تا امنیت شهروندان کشور و هم‌چنین روند ملی انتخابات سال جاری را تامین کنیم.»

 

نبود امنیت و هدف قرار گرفتن مردم در جریان روند ثبت نام، نگرانی‌‌ برخی از نهادها از جمله شورای علمای اهل تشیع را برانگیخته و این شورا اخیرا از مردم خواست تا تامین نشدن امنیت برای انتخابات ثبت نکنند.
پیش از این عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز، نسبت به احتمال شکست روند ثبت نام رای‌دهندگان هشدار داده گفته بود در صورت ناکامی این روند، وضعیت سیاسی در افغانستان با چالش‌ها و مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد شد.

 

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی روزشنبه، اول ثور، در جلسه فوق‌العاده شورای وزیران گفته بود که جنجال‌ها و تنش‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴، باعث از بین رفتن اعتماد مردم نسبت به روند انتخابات شده است.

روند ثبت نام رای‌دهندگان برای انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها از تاریخ بیست و پنجم حمل آغاز شده و قرار است تا ۲۲ جوزا ادامه یابد. این روند از ۲۵ حمل تا هفتم جوزا در مراکز ولایات و ولسوالی‌ها و از تاریخ نهم تا ۲۲ جوزا در روستا ادامه می‌یابد.

رقم ثبت‌ نام‌ کنندگان

براساس ارقامی که کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کرده، از تاریخ ۲۵ حمل تا دهم ثور، یعنی دوشنبه گذشته، هشت‌صد و یک‌هزار و سه‌صد و شصت نفر در مراکز ولایات و ولسوالی‌‌ها ثبت نام کرده‌اند. این کمیسیون گفته است که تاکنون ۱۹۲ هزار و ۹۶۹ زن، ۵۹۲ هزار و ۴۷۰ مرد، پانزده هزار و ۸۹۰ کوچی و ۳۱ تن از شهروندان اهل هنود برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام کرده‌اند. فهرست کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‌دهد که تاکنون بیشترین رقم ثبت ‌نام کنندگان در ولایت‌های کابل و قندهار در مراکز ثبت‌ نام حضور یافته‌اند. از میان سی و چهار ولایت، نورستان، بدخشان، غزنی، غور، میدان وردک، پنجشیر و کاپیسا کم‌ترین رقم ثبت‌ نام کنندگان را داشته‌اند. در ولایت‌های ارزگان، میدان وردک و نورستان، حضور زنان در روند ثبت نام برای انتخابات کم‌ رنگ بوده است. در ولایت ارزگان تاکنون تنها ۲۸۲، در ولایت میدان وردک ۱۵۵ و در نورستان ۳۰۴ زن برای شرکت در انتخابات پیش‌رو ثبت نام کرده‌اند. اما، از این میان، حضور زنان در ولایت فاریاب در شمال افغانستان در مقایسه با حضور مردان چشم‌گیر بوده است. در ولایت فاریاب از ۲۵ حمل تا دهم ثور، ۲۷۵۳ مرد و ۲۵۶۰ زن برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند. در ولایت پکتیکا نیز تنها ۴۰۳ زن برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

فهرست کمیسیون مستقل از رقم ثبت‌ نام رای‌دهندگان در کابل نیز از حضور کم‌ رنگ زنان حکایت دارد. براساس این فهرست، طی پانزده روز گذشته ۲۷۴ هزار و ۳۲۸ تن برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند که از این میان شصت‌وهفت هزار و ۸۴۱ تن شان زنان بوده‌اند.

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها قرار است به تاریخ ۲۸ میزان امسال برگزار شود. نتایج نهایی این انتخابات به تاریخ ۲۹ قوس، یعنی دو ماه بعد از روز برگزاری آن اعلام خواهد شد.

سومین دور انتخابات پارلمانی افغانستان باید در بهار سال ۱۳۹۴ خورشیدی، یعنی سه سال قبل برگزار می‌شد، اما به‌دلیل ناتوانی دولت در برگزاری به موقع انتخابات و تلاش‌های بی‌نتیجه برای آغاز روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی، این روند برای سه سال به تاخیر افتاد. قرار بود انتخابات‌های بعدی با استفاده از تذکره الکترونیکی برگزار شود، اما دولت افغانستان به‌دلیل اختلافات درونی قادر نشد تا روند توزیع تذکره الکترونیکی را آغاز کند.

کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام رای‌دهندگان را با استفاده از تذکره فعلی که یک ورق ساده است، آغاز کرد.    

 

نویسنده: دای‌فولادی

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала