تقاضای دوبارۀ افغانستان برای عضویت در سازمان شانگهای

© Sputnik / Bolat Shaikhinov /  مراجعه به بانک تصاویر تقاضای دوبارۀ افغانستان برای عضویت در سازمان شانگهای
تقاضای دوبارۀ افغانستان برای عضویت در سازمان شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان یک بار دیگر از کشورهای عضو شانگهای درخواست کرد تا فرصت عضویت کامل این کشور در سازمان همکاری‌های شانگهای را فراهم کنند.

محمدعلم ایزدیار معاون مجلس سنای افغانستان در گفتگوی ویژه با اسپوتنیک می‌گوید که این درخواست یکی از خواست‌های افغانستان در «کنفرانس نقش احزاب سیاسی و جامعۀ مدنی در تقویت و انکشاف سازمان همکاری‌های شانگهای»  بوده است.

آقای ایزدیار گفت که یکی از مسایل مطرح شده در این نشست از سوی هیأت افغانستان "مسألۀ تقاضای مجدد برای کسب عضویت افغانستان در کنفرانس شانگهای بود، در حالی که افغانستان عضو سامع و ناظر در این سازمان است و کشورهای همسایه مثل هند و پاکستان اعضای دایمی این سازمان استند. امیدوار استیم که افغانستان عضویت کامل را کسب کرده و به عنوان یک عضو مساوی‌الحقوق از مزایای موجود استفاده کند. چون در این سازمان کشورهای بزرگ منطقه عضویت دارند که اثرگذاری اقتصادی، امنیتی و سیاسی نه‌تنها در منطقه بلکه در جهان دارند و بر این اساس افغانستان با کسب عضویت می‌تواند در راستای مبارزه با تروریزم، مبارزه با پدیدۀ مواد مخدر و تأمین ثبات استفاده ببرد."

دورنماهای تجارت افغانستان و روسیه: از کشمش تا سنگهای قیمتی و عضویت در سازمان شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
دورنماهای تجارت افغانستان و روسیه: از کشمش تا سنگهای قیمتی و عضویت در سازمان شانگهای

معاون مجلس سنای افغانستان اما یادآور شد که شماری از کشورها در این زمینه مانع ایجاد می‌کنند. ایزدیار گفت: "شماری از کشورها به صورت مستقیم و غیر مستقیم با عضویت افغانستان در این سازمان مخالفت دارند و با توجه به شرایطی که افغانستان در آن قرار دارد. ما هم در مجلس و هم در محافل سیاسی تأکید کرده‌ایم که افغانستان باید به عنوان یک کشور مستقل و برابر با منافع ملی تصمیم بگیرد و زیر فشار کشورهای دیگری که در افغانستان ذیدخل استند قرار بگیرند و لابی خوب صورت بگیرد و کشورهای عضو شانگهای فرصت بدهند که افغانستان عضو این سازمان باشد و از لحاظ سیاسی و اقتصادی و امنیتی بتوانیم استفاده کنیم."

شهر سوچی روسیه در هفدهم و هژدهم اپریل، میزبان «کنفرانس نقش احزاب سیاسی و جامعۀ مدنی در تقویت و انکشاف سازمان همکاری‌های شانگهای» بود. هیأت افغانستان نیز به ریاست معاون مجلس سنا، در این نشست حضور دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала