امریکا، بریتانیا و فرانسه در تلاش توجیه حملهٔ راکتی شان بر سوریه

© AP Photo / Hassan Ammarامریکا، بریتانیا و فرانسه در تلاش توجیه حملهٔ راکتی شان بر سوریه
امریکا، بریتانیا و فرانسه در تلاش توجیه حملهٔ راکتی شان بر سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هدف امریکا، بریتانیا و فرانسه از ارائه قطعنامهٔ درمورد سوریه به سازمان ملل متحد، اعمال فشار بر روسیه و برکناری بشار اسد می‌باشد.

به گزارش اسپوتنیک، در قطعنامهٔ ارائه‌شده توسط امریکا، بریتانیا و فرانسه درمورد سوریه به سازمان ملل متحد، دمشق متهم به تولید، نگهداری و استفادهٔ غیرقانونی سلاح کیمیاوی شده است. علاوه بر این، میکانیزم‌های نظارت بر عدم گسترش مواد ممنوعه نیز مورد شک و تردید قرار گرفته است. کارشناسان به این نظر اند که متن این قطعنامه طوری ترتیب شده است تا انجام حملهٔ راکتی بر خاک سوریه را توجیه کند.

ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه که در شب ۱۴ اپریل بر اماکن نظامی و ملکی در خاک سوریه حملات راکتی انجام دادند، پیش‌نویس قطعنامه درمورد وضعیت در سوریه را منتشر نموده اند. در متن این سند که توسط هیأت فرانسوی ترتیب شده است، استفاده از سلاح کیمیاوی که گویا در شهر دومای سوریه توسط نیروهای حکومتی این کشور صورت گرفته است، محکوم شده است. این قطعنامه همچنان خواستار ایجاد میکانیزم بی‌طرف تحقیقات درمورد چنین حادثات شده است.

واشنگتن و متحدانش خواستار انجام تحقیقات بی‌طرف "براساس اصول عینی و حرفه‌ای" شده اند.

امریکا و متحدانش پیش‌نویس قطعنامه جدیدی علیه سوریه به شورای امنیت داد - اسپوتنیک افغانستان
پیش‌نویس قطعنامهٔ جدید امریکا و متحدانش علیه سوریه

در این قطعنامه همچنان مقامات سوریه به همکاری با سازمان منع سلاح کیمیاوی، فرا خوانده شده اند. این در حالیست که ایالات متحده امریکا در آستانهٔ رسیدن متخصصان سازمان منع سلاح کیمیاوی به دمشق، حملات راکتی بر سوریه را انجام داده است.

وزارت خارجه روسیه اعلام نموده است که واشنگتن و متحدانش قصداً منتظر نتایج تحقیقات سازمان جهانی نماندند و کوشش نمودند تا به روند تحقیقات مزاحمت ایجاد نمایند. ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه از تصاویر و ویدیوهای جعلی به عنوان توجیه از اقدامات شان استفاده نموده اند.

کشورهای غربی همچنان اصرار دارند که با حضور بشار اسد در راس قدرت در سوریه، این کشور به عنوان یک زرادخانهٔ سلاح کیمیاوی باقی خواهد ماند، در حالیکه هیچ نوع مدارک و شواهد ارائه نمی‌کنند. قبل از این سازمان منع سلاح کیمیاوی اعلام نمود که دمشق تمام مسوولیت‌های مبنی بر ازبین بردن تسلیحات ممنوعه را انجام داده است.

در شب ۱۴ اپریل توسط طیاره‌ها و کشتی‌های ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه بر اماکن نظامی و ملکی سوریه حملهٔ راکتی صورت گرفت. از جمله ۱۰۳ راکت کروز پرتاب‌شده، سیستم دفاع هوایی سوریه قادر به رهگیری ۷۱ راکت شد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала