اعلامیه مشترک روسیه، ایران و ترکیه در باره سوریه - سیگنال به امریکا است

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر سیاست دان: اعلامیه مشترک روسیه، ایران و ترکیه در باره سوریه – سیگنال به امریکا است
سیاست دان: اعلامیه مشترک روسیه، ایران و ترکیه در باره سوریه – سیگنال به امریکا است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبران روسیه، ایران و ترکیه ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در پایان مذاکرات در انقره اعلامیه مشترک تصویب نمودند. سیاست دان ارائیک ستیپانیان از طریق امواج رادیو Sputnik این سند را گام بس بزرگ به پیش نامید.

در این اعلامیه مشترک که در سایت رئیس جمهور ایران منتشر شده، منجمله، گفته شده که کشورها از حق حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه حمایت میکنند. روسیه، ایران و ترکیه معتقدند که حل نظامی منازعه در سوریه وجود ندارد، آن را میتوان فقط از طریق پروسه سیاسی حل کرد. رهبران سه کشور خاطرنشان ساختند که جهت کمک به سازمان ملل متحد برای راه اندازی کار کمیسیون قانون اساسی جمهوری عربی سوریه در آینده نزدیک آماده می باشند.

علاوه بر این، روسای جمهوری به اهمیت جداساختن سازمان های تروریستی در سوریه از اپوزیسیون مسلح که آتش بس را مراعات میکند، اشاره نمودند و آمادگی شان را جهت ادامه همکاری برای نابودسازی کامل تروریستان در سوریه اظهار داشتند.

رئیس جمهور فدراسیون روسیه در کنفرانس مشترک مطبوعاتی در پایان گردهمایی بازدید رسمی خود را از ترکیه بسیار موفق خواند و همچنان اظهار داشت که مذاکرات در فضای کاری و سازنده صورت گرفتند.

رئیس جمهور روسیه گفت:« مذاکرات ما در چارچوب سه گانه در فضای کاری و سازنده صورت گرفتند. ما بصورت مفصل عرصه های اساسی اوضاع در سوریه را بررسی کردیم، در مورد اقدامات بعدی به منظور تامین عادی ساختن دراز مدت در این کشور تبادل نظر نمودیم».

پوتین در عین حال خاطرنشان ساخت که سیاسی ساختن مساله بشری در سوریه غیرمجاز است.

پوتین گفت:« در جروبحث های ما مساله بشری جای مهم داشت. غیرمجازبودن این موضوع، ضرورت اجرای دقیق فیصله نامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل متحد که متوجه کاهش آلام باشندگان در تمام خاک سوریه می باشد، تصریح شد».

ارائیک ستیپانیان سکرتر مسوول اکادمی مسایل جیوپولیتیک و سیاست دان از طریق امواج رادیو Sputnik اعلامیه مشترک تصویب شده سه کشور را گام بزرگ به پیش خواند.

ارائیک ستیپانیان گفت:« امروز روسیه، ایران و ترکیه اعلامیه را منتشر ساختند که در آن راجع به این گفته شده که مصالحه منطقوی در باره سوریه صورت گرفت. من فکر میکنم، اعلامیه مشترک سه کشور — گام بزرگ به پیش است. این کشورها نشان دادند که پرابلم های بین المللی چگونه باید حل شوند. اما چون امریکایان در سوریه قرار دارند، کردان را مسلح می سازند و (ایمانئیل) ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز قبلاً راجع به آمادگی جهت اعزام قطعات به آنجا جهت کمک به کردان اعلام داشته بود، پس فعلاً صحبت راجع به صلح در خاک سوریه قبل از وقت است. روسیه در غوطه شرقی منازعه را بسیار موفقانه حل میکند، مساله تقریباً حل شده، تروریستان این منطقه را ترک کرده، ولی تعداد بسیاز زیادی تروریستان در ادلب قرار دارند».

به عقیده موصوف، اعلامیه رهبران روسیه، ایران و ترکیه را همچنان میتوان به مثابه سیگنال معین به امریکا بررسی کرد.

سیاست دان در خاتمه گفت:« امریکایان، باوجود آنکه (رئیس جمهور دونالد) ترامپ در مورد ترک کردن سوریه در آینده نزدیک وعده داده، در عمل نیروهای نو را به آنجا اعزام میکند. یعنی حرف و عمل آنها باهم تضاد دارند. و اعلامیه مشترک رهبران روسیه، ایران و ترکیه — این، طوریکه من تصور میکنم، در عین حال سیگنال به امریکایان در این باره می باشد که دول منطقوی خواستار صلح در سوریه می باشند. و امریکا یا باید این را در نظر گیرد و یا کدام طرح دیگر صلح پیشنهاد کند. در هر صورت، آنها باید سوریه را ترک کنند، به خاطریکه آنها در آنجا بر مبنای قانونی قرار ندارند».

ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان مذاکرات در چنین چوکات را برای بار دوم انجام دادند. اولین گردهمایی روسیه، ایران و ترکیه در سوچی در نوامبر سال گذشته صورت گرفت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала