بحران روسیه - انگلستان: جاسوس یا کابوس

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniبحران روسیه - انگلستان: جاسوس یا کابوس
بحران روسیه - انگلستان: جاسوس یا کابوس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مناسبات روسیه – انگلستان نسبت مسموم شدن جاسوس انگلیسی روسی الاصل به شدت وخیم شد. انگلستان با عجله روسیه را به این کار متهم ساخت و تکبر غربی را نشان داد که بر این باور استوار است که حرف آنها – همیشه راست است و ضرورت ارایه ثبوت ها و دادن امکان اظهار نظر به جانب متهم شده وجود ندارد.

نصیب حاتیت (Nasib Hatit) در نشریه «الثبات» لبنان در ادامه می نویسد، بحران پیرامون مسموم شدن جاسوس سرگی سکریپال رویارویی با روسیه، از جمله، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور آن را تبرئه میکند و دو هدف دارد: میانی و استراتیژیک.

هدف میانی اینست، تا در اثنای انتخابات ریاست جهوری در روسیه آنها را و بعداً شخصاً پوتین را متهم سازند و بدینوسیله سردرگمی ایجاد کنند و بر نتائیج رای گیری اثر بگذرند و همچنان بر رئیس جمهور روسیه فشار وارد سازند، تا او به گذشت ها تن دهد یا ترقی نظامی — سیاسی روسیه نوین را متوقف سازد. ولی این همه به نتائیج متضاد منجر گردید: پوتین از تکبر انگلستان که به آن به نشانه همبستگی ایالات متحده، فرانسه و آلمان و دیگران پیوستند، نفع برد، چون اعمال آنها بلندرفتن روحیه وطنپرستی را در روسیه در قبال داشت. مردم محلی عقیده دارند که در این مبارزه بین کشورهای غربی و روسیه غرب جهت رهایی از رئیس جمهور پوتین و ویران نمودن کشور شان، یعنی مبدل ساختن آن به چیزی که با اتحاد شوروی رخ داد، تلاش می ورزند.

© AFP 2023 / Ben Stansallسلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد - اسپوتنیک افغانستان
سلاح کیمیاوی امریکا: میراث زنده جنگ سرد

هدف استراتیژیک در تلاش های انگلیس جهت اعمارنمودن پلتفورم مستقل سیاسی در صحنه بین المللی در اتحاد با امریکا، خاصتاً بعد از خروج آن از اتحادیه اروپایی و همچنان گسترش نفوذ روسیه در شرق نزدیک که قبل از آن حوادث در جزیره نمای کریمیا رخ داده بودند، تبارز می یابد. انگلستان مطابق ارزیابی خود راجع به نفوذ روزافزون روسیه سعی نمود به کمک سیاست فشار و تحریکات دیالوگ روسیه — انگلستان را تجدید نماید، تا برای خود گرفتن امتیاز از روسیه را تامین کند.

نبود نتائیج مثبت اقدامات انگلستان و موضعگیری سرسختانه روسیه بر لندن فشار اضافی وارد می سازد، تا او اوضاع را عادی سازد و از تکبر خود بگذرد که از گذشته استعماری آن منشا میگیرد. عین چیز را میتوان در باره مناسبات اقتصادی دو کشور، بدون تذکر صادرات گاز روسیه که 80% نیازمندی های انگلستان را تامین میکند، اظهار داشت.

حمله ورشدن انگلیس بر روسیه یکی از محورهای تهاجم امریکا بر روسیه می باشد که توانسته از خواب بیدار شود و به بازگشت به صحنه بین المللی به مثابه بازیگر نزدیک شده که از نقطه نظر قدرت با امریکا برابر است. برعلاوه این، مسکو با متحدان خود از محور مقاومت بروی واشنگتن سیلی زد و به پروژه امریکا در شرق نزدیک خاتمه بخشید.

امریکا به نوبه خود عجولانه جهت بسیج نمودن کشورهای غربی و جلب عربستان سعودی و دول دیگر خلیج فارس تلاش نمود، تا محاصره روسیه را اعلام نماید و آن را به مذاکرات با شرایط امریکا مجبور سازد و یا به سرحدات خود برگردد، تا برای «فیل» و «خر» امریکایی در مورد ویران نمودن کشورهای منطقه جهت تحقق خودخواهی هایش، مزاحمت ایجاد نکند.

اگر به زعم انگلیس، رئیس جمهور پوتین مسوولیت مسموم شدن جاسوس را بر دوش دارد، پس آیا ملکه انگلیس و صدراعظم آن مسوولیت کشتار مردم بی گناه یمن، سوریه… را توسط سلاح و بمب های انگلیسی بر دوش ندارند؟

مولف می افزاید، آیا انگلستان مسوول وضع رقت بار مردم فلسطین که وطن شان را گرفتند و به صیونیستان دادند، نیست؟

اگر بر بی رحمی و بی عدالتی میتوان فقط به کمک زور پیروز شد و تنها قوی تر میتواند از حقوق خود در برابر بی عدالتی و استعمار دفاع نماید، پس انگلستان و امریکا و غرب استعمارگر بطور کل باید به پذیرش واقعیت های نو آماده باشند. امروز نیروهای آزادی بخش و انقلابی بوجود آمده که در برابر بی عدالتی غرب در اتحاد با روسیه مقاومت میکنند. عقربه های ساعت مقاومت را نمی توان به عقب برگشتاند.

لندن به مذاکرات با روسیه برمیگردد، علاقمندی اقتصادی و کمبود منابع بعد از خروج از اتحادیه اروپایی برای آن کافی اند، تا او را به دیالوگ برگرداند که به نفع هر دو طرف است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала