کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟

© Sputnik / Sergey Pivovarovکدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟
کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این موضوع روشن است که اردوی روسیه در سال 2015 رژیم سوریه را از سقوط دادن از جانب گروه های تکفیری و اپوزیسیون مسلح افراطی نجات داد. روسیه همچنان مساعی زیادی بخرج داد، تا بیش از صد طیاره را به پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه در نزدیک ساحل سوریه انتقال دهد که بیش از 4 هزار حمله هوایی در ماه انجام میدادند.

شارل ایوب (Charles Ayub) در نشریه «الدیار» لبنان در ادامه می نویسد، نیروهای هوایی روسیه در جریان دو ماه مجموعاً در حدود 55-60% مراکز نیروهای افراطی اسلامگرا، مانند «دولت اسلامی» و «جبهات النصره» (سازمان های ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) را درهم کوبیدند. از برکت همین عملیات بشار اسد رئیس جمهور سوریه کنترول خود را بر بیش از 60% خاک سوریه احیا کرد (قبل از این فقط 17% خاک، قبل از همه دمشق و اطراف آن را کنترول میکرد که در حفظ کنترول بر آن «حزب الله» و نیروهای بزرگ دیگر کمک میکردند).

بعداً در چارچوب بازدید بشار اسد رئیس جمهور سوریه از روسیه راجع به عقد موافقت نامه بین دو کشور اعلام گردید.

طبق این موافقت نامه سوریه پایگاه هوایی حمیمیم را در اختیار نیروهای هوایی — فضایی روسیه  قرار داد و چهار میلیون مترمربع ساحه را تخلیه کرد و به اردوی روسیه جهت اعمار دیپوهای مهمات، تعمیرات برای اسکان پیلوتان، انجنیران و در حدود 2500 سرباز که باید از این پایگاه در برابر حملات دفاع میکردند، سپرد.

بعداً در چارچوب همین موافقت نامه سوریه با توسعه فعالیت های روسیه در پایگاه تارتوس نیز موافقه کرد. روسیه در این پایگاه 32 کشتی جابجا نمود و بدینوسیله حضور خود را در بحیره مدیترانه احیا کرد.

روسیه همچنان پایگاه دوم در نزدیک دمشق به دست آورد. این پایگاه به یکی از بزرگترین پایگاهای روسیه مبدل خواهد گشت که در آن نیروی استراتیژیک هوایی و در حدود شش هزار نظامی، برعلاوه 20 هزار سرباز، مستقر خواهند شد که عملیات بین دو پایگاه هوایی و پایگاه بحری هماهنگ خواهند کرد و در صورت لزوم  از آنها در همکاری با اردوی سوریه دفاع خواهند کرد.

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federationکدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟
کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟

نماینده امریکا در سازمان ملل متحد: «ما در غیاب شورای امنیت بر دمشق حمله خواهیم کرد»

© AP Photo / Richard Drewنشریه: روسیه بیش از این بر ترامپ و غرب حساب نمی کند
نشریه: روسیه بیش از این بر ترامپ و غرب حساب نمی کند - اسپوتنیک افغانستان
نشریه: روسیه بیش از این بر ترامپ و غرب حساب نمی کند

چند روز قبل نیکی هیلی نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل متحد اعلام داشت که واشنگتن مسوده فیصله نامه راجع به آتش بس در سوریه ارایه خواهد کرد و اگر شورای امنیت آن را تصویب نه کند، پس ایالات متحده در غیاب شورای امنیت عمل خواهد کرد و بر دمشق و اردوی سوریه مستقیماً ضربه وارد خواهد ساخت.

وزارت دفاع روسیه اعلامیه جوابیه صادر کرد که در آن گفته شده که در سوریه، از جمله، در دمشق افسران و سربازان اردوی روسیه قرار دارند و اینکه هرگونه حمله از جانب امریکا میتواند آنها را با خطر مواجه سازد، از همینرو روسیه به امریکا هشدار میدهد که بر دمشق و اطراف آن کدام حملات انجام نه دهد. علاوه بر این، وزارت دفاع اعلام داشت که تعهد میکند که فعالیت های جوابیه را نسبت به پلتفورم های انجام خواهد داد که از آنها راکت ها جهت حمله بر دمشق پرتاب میشوند و همچنان پایگاه های هوایی امریکا که از آنها طیارات پرواز میکنند که بمباردمان ها بر دمشق و اطراف آن انجام میدهند، انجام خواهد داد.

به این ترتیب، روسیه بصورت علنی اعلام داشت که جنگ علیه امریکا را در صورت حمله بر دمشق و اطراف آن آغاز میکند.

موافقت نامه بین روسیه و سوریه در اختیار قراردادن پایگاه های نظامی را به مدت 49 سال با امکان تمدید برای 25 سال دیگر پیشبینی میکند.

روسیه، ترکیه و ایران مشترکاً جهت حل اوضاع در سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی تلاش می ورزند. ایتلاف تحت رهبری ایالات متحده امریکا نیز ظاهراً با گروه های تروریستی، از جمله «دولت اسلامی» (داعش — سازمان ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) و دیگر گروه ها مبارزه میکند، اما به زعم آنها نیروهای اپوزیسیون مسلح که بر ضد حکومت قانونی سوریه می جنگند، تروریست محسوب نمی شوند و از همینرو آنها را مسلح میکند و به منظور دستیابی بر هدف اصلی خود که سرنگونی نظام قانونی سوریه می باشد، از آنها استفاده میکند.

روسیه در عین حال سیستم های راکتی مدافعه راکتی و هوایی S-600 و S-400 را در اطراف دمشق و جهت تدمر (پالمیرا)، ولایت حما، حمص و تمام ساحل و برعلاوه در جنوب و شرق دمشق و اطراف آن تا سرحد لبنان مستقر ساخته است.

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟
کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟

اسد: «جنگ ادامه دارد و ما همه تروریستان را نابود می سازیم»

© AP Photo / Syrian Presidency Facebook pageکدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟
کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کدام موافقت نامه محرم را پوتین و اسد عقد نموده اند؟

چندی قبل رئیس جمهور سوریه در سنخنرانی خود گفت که جنگ در سوریه تا زمان ادامه خواهد یافت، تا همه خاک کشور از تروریستان پاکسازی نشود. رئیس جمهور اسد به این ترتیب برای اولین بار اعلام داشت که جنگ فقط زمان خاتمه خواهد یافت، وقتیکه همه تروریستان، اپوزیسیون مسلح اسلامگرا و دیگر گروه ها در سوریه نابود شوند. او در عین حال وفاداری خود را به فیصله نامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام داشت که در آن راجع به مذاکرات بین حکومت سوریه و اپوزیسیون مسلح و غیرمسلح و ختم فعالیت های جنگی تذکر بعمل آمده است.

ماکرون ر ئیس جمهور فرانسه اخیراً اعلام داشته که ماندن اسد بر مسند قدرت واقعیت عینی است و با او باید متقابلاً همکاری نمود. دیگر رهبران غرب نیز بر کنار رفتن او مانند گذشته پافشاری نمی کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала