در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند

© Photo / Pixabayدر کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند
در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ممکن، امروز قبل از خواب به سبک روسی، امریکایی یا سویدنی چیزی را صرف خواهید کرد؟ پیکا هاکالا (Pekka Hakala)، اناماری سیپیلیا (Annamari Sipilä) و دیگر خبرنگاران نشریه «Helsingin Sanomat»، چاپ فنلند معلوم نمودند که در کشورهای دیگر قبل از آن که به خواب بروند، چه میخورند.

 سیاه در روی خمیر سرخ شده در روغن

در انگلستان بیش از 60 میلیون نفر به سر می برند و وریانت های نان شب در این کشور بسیار زیاد اند. فرهنگ های بسیار مختلف تغذیه باهم خلط میشوند. عقیده برآنست که در انگلستان بسیاری ها مصاله هندی کاری را بسیار دوست دارند. ولی یک وریانت نان ناوقت شب وجود دارد که در آن مزه انگلیسی منعکس میشود: توست با Marmite.

Marmite — روب شور و ترش که حاوی شیره خمیرمایه می باشد. این شیره به غذای عید پاک فنلندی میامی شباهت دارد. هردو هوسانه به جیلی سیاه شباهت دارند که در نظر اول تا اندازه نفرت آورد معلوم میشود.

Marmite — این علامت تجارتی است که بعد از گذشت زمان معین به نام روب مبدل گشت. نظرات راجع به Marmite متفاوت اند، کسانی آن را خوش دارند و کسی هم — از آن نفرت دارد. من شخصاً انگلیس را ملاقات نه نموده ام که اعتراف کرده باشد که نسبت به Marmite احساس تنفر میکند.

نان شب با Marmite — بسیار زود و آسان است.

© REUTERS / Phil Nobleدر کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند
در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند - اسپوتنیک افغانستان
در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند

اناماری سیپیلیا (Annamari Sipilä)، لندن

بیگل «باهمه پی هم» — بهترین سمبول امریکا

در امریکا فرهنگ نان شب وجود ندارد. امریکایان اکثراً حیرت زده میشوند که چرا فنلندیان بعد از نان شب نان را با مسکه میخورند.

نان شب را در امریکا، نسبت به فنلند ناوقت تر، حوالی شش — هفت شام میخورند. این کار به روزهای طولانی کار و راه مربوط می باشد. از همینرو شام به صرف نان ضرورت احساس نمیشود.

این باوجود این همه بدان معنی نیست که امریکایان شام به یخچال سر نمی زنند. هنگام تماشای تلویزیون همه شیریخ، میوه جات و چیپس میخورند. در امریکا فرهنگ صرف نان قبل از خواب وجود ندارد، اما فرهنگ صرف غذا در هر وقت روز وجود دارد.

در خانه ما در واشنگتن فقط اطفال قبل از خواب چیزی میخورند. این غذا مانند غذای همه اطفال همسایه: بیگل با پنیر می باشد.

بیگل — هوسانه عنعنوی سواحل شرقی —  این کلچه نسبتاً مرطوب با پنیر غلیظ گرم شده در داش می باشد. آن را ابتدا در اردوگاه یهودیان در قرن XVII در پولند تهیه میکردند و این غذا با مهاجرین به امریکا آمد.

حالا بیگل بنیادی — مانند وانیل: وریانت خسته کن است. در خمیر، به گونه مثال، دانه های مختلف، شوکولاد، کیله، چهارمغز و غیره اضافه میکنند. در بالای بیگل کنجد، تخم کوکنار یا پنیر بریده شده می پاشند.

در رستوران بیگل با گوشت ماهی عرضه میکنند و در آن پنیر، مسکه، پیاز سرخ، بادنجان رومی و غیره چیزها اضافه میکنند و چنین غذای صبحانه در ضرف جای نمی شود.

© Flickr / ebruliدر کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند
در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند - اسپوتنیک افغانستان
در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند

لااورا ساریکوسی (Laura Saarikoski)، واشنگتن

نان قاغ و ماست

نان شب سویدن — برای فنلندیان چیزی عجیب نمی باشد، ولی جزئیات غیرمعمولی بازهم وجود دارند.

کارین یلمیسکوگ (Karin Hjälmeskog) رئیس کمیته استادان امور منزل میگوید، خانواده سویدنی همه روزه نان شب ترتیب میکند. ولی خانواده او صرف نان قبل از خواب دوست دارد و نام این غذا — kvällsfika می باشد. یعنی «قهوه شبانه».

او میگوید: «معمولاً بجای قهوه چای می نوشند و اطفال کاکاو می نوشند».

پیتیا پیلی (Petja Pelli)، ستاکهلم

نان شب روسان: ناوقت، محقر و شرین

در روسیه خصوصیات ملیت های مختلف به فراوانی وجود دارند و روسان در روز جشن روی میز چیزهای مزده دار زیادی می گذارند. در روزهای معمولی روسان قبل از خواب غذای مختصر صرف میکنند.

مهمتر از همه — چای می باشد.

© Sputnik / Vitaly Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند
در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند - اسپوتنیک افغانستان
در کشورهای مختلف جهان قبل از خواب چه میخورند

نان شب را ناوقت — ساعت هفت — هشت شام، صرف میکنند. از همینرو در روی میز اکثراً شوربا با گوشت یا گندم سیاه، برنج با گوشت مرغ گذاشته میشوند. چیزهای نوشیدنی معمولاً وجود ندارند، چون در غذای روسان بدون آن آب زیاد می باشد. قبل از خواب چای با عسل می نوشند. روسیه دولت غنی از عسل می باشد و عسل کیفیت بی نظیر  دارد و ارزان می باشد.

چای در دوران شوروی نیز محبوبیبت داشت، ولی روسان حالا از این عنعنه عقب نیشینی کرده اند: پاکت های چای سیاه در سال های 1990 مروج شدند. روسان چای سبز و چای نباتات طبی را نیز بسیار دوست دارند.

با چای شبانه یک پارچه کیک یا کلچه و بیسکویت صرف میکنند. بیشتر از همه منتو با مربا همرای چکه از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала