دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است

© AFP 2023 / SVEN NACKSTRANDدیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است
دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شعار غرب راجع به تهدید نامنهاد از جانب روسیه به اقتصاد امریکا منفعت محسوس به بار می آورد. پنتاگون راجع به افزایش قابل ملاحظه عواید ناشی از فروش تسلیحات گزارش داده است.

حتی سویدن بی طرف آماده است مجتمع های مدافعه هوایی Patriot را خریداری کند، مذاکرات با پولند و رومانیا نیز جریان دارند. اما کارشناسان که RT نظر آنها را جویا شده در این مورد اتفاق نظر دارند که آرزوی کسب درآمد — یگانه دلیل واشنگتن نمی باشد. اینکه قراردادهای چندین میلیارد دالری به چه دلایل دیگر اساسمند شده، RT جهت معلوم نمودن آن تلاش نموده است.

نیروی محرکه فروشات

پارتل امریکایی  Defense Newمی نویسد، مجتمع های گران قیمت مدافعه هوایی Patriot که موسسه دفاعی Raytheon امریکا تولید میکند، از تقاضای بی سابقه برخوردار می باشد.

تنها از سویدن این موسسه مبلغ 3،3 میلیارد دالر دریافت کرده است — وزارت خارجه امریکا در این روزها معامله را منظور نموده است. دولت شاهی رسماً بی طرف باید چهار ستیشن رادار AN/MPQ-65، 9 پایه آنتن، 12 دستگاه پرتاب M903، 9 راکت GEM-T و 200 راکت MSE دریافت خواهد کرد.

واشنگتن از مدرک فروش مجتمع های مدافعه هوایی Patriot به رومانیا مبلغ 9،3 میلیارد دالر دریافت خواهد کرد — طرفین در ماه دسمبر سال 2017 موافقت نامه مربوطه را امضا کرده اند.

خرداری مجتمع های مدافعه هوایی Patriot از طرف پولند در مرحله مذاکرات قرار دارد. در تاریخ 31 جنوری ماریوش بلاشک وزیر دفاع پولند اعلام داشت که قرارداد در اواخر سال 2018 امضا خواهد شد. در ابتدا ارزش این معامله 5،10 میلیارد دالر ارزیابی میشد، ولی پولندیان توانسته این مبلغ را کاهش دهند. تولید کنندگان Patriot همچنان راجع به مذاکرات با یک کشور دیگر اروپایی خبر داده، اما نام آن را افشا نکرده اند.

طبق معلومات رسمی پنتاگون، در سال 2017 صادرات تسلیحات امریکا به مقایسه سال مالی 2016 به اندازه 25% (یا 3،8 میلیارد دالر) — تا 9،41 میلیارد دالر افزایش یافته است.

© AFP 2023 / KIM JAE-HWANدیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است
دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است - اسپوتنیک افغانستان
دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است

روزنامه The Washington Times می نویسد:«فروشات رشد فعال نشان دادند، به خاطریکه سیستم های نظامی امریکا و متحدان آن باید همیشه باهم یکجا باشند. خاصتاً با درنظرداشت مشی جاری سیاسی کشور که مطابق آن به مثابه تهدیدهای اولویتی یکبار دیگر چنین دشمنان «عنعنوی»، مانند چین و روسیه بررسی میشوند».

امریکا برتری تخنیکی در عرصه دفاعی از دست میدهد. در این باره مرکز تحقیقاتی کانگرس امریکا خبر داده است.

پنتاگون در چارچوب «توامیت تسلیحاتی» در تاریخ 14 فبروری معامله با هالند به ارزش مبلغ 19،1 میلیارد دالر در مورد عصری سازی هلیکوپترهای ضربتی AH-64D Apache اعلام داشت. همچنان معلوم شده که امریکا سیستم های Patriot که هالند در سال های 1980 خریداری کرده بود، عصری سازی میکند.

برعلاوه این، امریکا به فنلند «بی طرف» ارسال دستگاه های پرتاب Mk 41 برای راکت های بالدار به ارزش 70 میلیون دالر پلان میکند. همچنان خبر داده شده که فنلند سلاح های دیگر نیز خریداری میکند.

تلویزیون CNN میگوید:«هراس از تهدید روسیه فروش تسلیحات امریکایی را به دول اروپایی به میلیاردها دالر تقویت میکند». رسانه ها افزایش تقاضا به سیستم های Patriot به این امر مربوط می سازند که گویا کشورهای اطراف بالتیک را مجتمع های راکت های «اسکندر» در کالیننگراد تهدید میکنند و رومانیا از تجاوز از جهت کریمیا، از طریق بحیره سیاه هراس دارد.

«نتیجه سیاست ترامپ»

دونالد ترامپ قبلاً در سال گذشته در اجلای ناتو در بروکسل کشورهای عضو اتحادیه اروپایی را به تخصیص حد اقل 2% محصول ناخلص ملی را برای مخارج نظامی دعوت نمود. کارشناسان افزایش فروشات محصولات مجتمع نظامی — دفاعی امریکا را نتیجه مستقیم سیاست ترامپ « در مورد عرضه تسلیحات به بازارهای خارجی» میدانند.

الکساندر بارتوش کاندید اکادیمیسین اکادمی علوم نظامی در مصاحبه با RT گفت:« Patriot — این سیستم ضدراکتی است که برای دفاع در برابر راکت ها در نظر گرفته شده که در ارتفاعات متوسط و بلند پرواز میکنند. «اسکندر» نیز سیستم بی مانند است که میتواند هم در ارتفاعات متوسط و هم در ارتفاعات بلند فعالیت نماید».

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است
دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است - اسپوتنیک افغانستان
دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است

بارتوش افزود:«برای آنکه «اسکندر» را هدف قرار داد که با بار عظیم پرواز میکند، ضدراکت باید بار به مراتب بیشتر تحمل کرده بتواند. ولی Patriot چنین امکانات ندارد».

طوریکه سیاست دان الکساندر اسافوف در مصاحبه با RT اظهار داشت، «در اواخر سال گذشته به ارتباط معامله فروش S-400 به ترکیه و عربستان سعودی امریکایان از توسعه طلبی فعال روسیه در بازار تسلیحات نگران شدند». این کار امریکایان را به عرضه سیستم های خود، منجمله از طریق واردآوردن فشار بر متحدان مجبور ساخت».

© Sputnik / Sergej Malhawkoدیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است
دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است - اسپوتنیک افغانستان
دیپلوماسی تسلیحاتی: «تهدید روسی» چگونه تقاضا به راکت های امریکایی را بالا برده است

بارتوش خاطرنشان ساخت:« امریکایان به اشاره آنها ناتو از مدت ها بدینسو سعی می ورزند کشورهای بی طرف اروپایی را به پیمان بکشانند».

در عین حال، به عقیده کارشناسان، حالا کشورهای اروپای شرقی در جمله پیشتازان خرید تسلیحات امریکایی شامل می باشند. زیگمار گابرئیل وزیر خارجه آلمان، طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی در مونشن، اعلام داشت که برای پرداخت بخش قابل ملاحظه محصول ناخالص ملی کشور جهت نیازمندی های دفاعی آماده نیست.

اسافوف در اخیر نتیجه گیری نمود:« آلمان و فرانسه سیاست دیگر پیش می برند و راجع به معاملات بزرگ با امریکا چیزی شنیده نمی شود. این بیانگر آنست که آنها توجه شان را بر اقتصاد و حاکمیت ملی خود متمرکز ساخته اند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала