سیاست دان: فقط داعش میتوانست به امریکا اجازه جابجاساختن پایگاه ها در سوریه بدهد

© AFP 2023 / Delil Souleimanسیاست دان: فقط داعش میتوانست به امریکا اجازه جابجاساختن پایگاه ها در سوریه بدهد
سیاست دان: فقط داعش میتوانست به امریکا اجازه جابجاساختن پایگاه ها در سوریه بدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های غربی می نویسند، روسیه و امریکا در سوریه «مسابقه پایگاه های نظامی» پیش می برند. الکساندر پیرینجییف سیاست دان مسایل نظامی از طریق امواج رادیو Sputnik توضیح داد که چرا نباید حضور نیروهای فدراسیون روسیه و امریکا را در سوریه مقایسه کرد.

نشریه Defense News می نویسد، روسیه و امریکا در سوریه «مسابقه پایگاه های نظامی» راه اندازی کرده — هرکدام از طرفین قصد دارد حضور خود را در این دولت شرق نزدیک توسعه بخشد و با تهدیدهای غیرمتناظر مقابله نماید.
طوریکه این نشریه به حواله منابع خود تذکر داده، امریکا پایگاه نظامی را در ات تابک نزدیک رقه مستقر ساخته است. قبلاً این محل پایگاه هوایی سوریه بود و حالا در اینجا مربیان امریکایی به دسته های کردان آموزش میدهند. طوریکه Defense News می نویسد، یکی از مراکز دیگر استقرار در ات تانف اعمار میشود که قوای روسیه و نیروهای حکومتی سوریه به نیروهای امریکایی به آنجا اجازه ورود نمی دهند.
روسیه، به نوبه خود، در خاک سوریه دو پایگاه نظامی: پایگاه هوایی در حمیمیم و مرکز تامینات نیروهای بحری در تارتوس، دارد. نشریه در عین حال یاداوری میکند که تاسیسات روسیه در سوریه با توافق مقامات رسمی سوریه ایجاد شده اند.
منازعه مسلحانه در جمهوری عربی سوریه در بهار سال 2011 آغاز شد. روسیه عملیات نظامی را علیه گروه های تروریستی در سپتمبر سال 2015 به اساس درخواست رسمی مقامات سوریه آغاز نمود. در اواسط دسمبر سال گذشته رئیس جمهور ولادیمیر پوتین امر خروج قطعات نیروهای روسیه را از سوریه صادر نمود.

© Sputnik / Ramil Sitdikovسیاست دان: فقط داعش میتوانست به امریکا اجازه جابجاساختن پایگاه ها در سوریه بدهد
سیاست دان: فقط داعش میتوانست به امریکا اجازه جابجاساختن پایگاه ها در سوریه بدهد - اسپوتنیک افغانستان
سیاست دان: فقط داعش میتوانست به امریکا اجازه جابجاساختن پایگاه ها در سوریه بدهد

ایتلاف تحت رهبری امریکا عملیات در سوریه را در سال 2014 بدون اجازه رسمی دمشق آغاز کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اجازه عملیات نظامی را در سوریه نه داد. باوجود این همه جیمس میتیس رهبر پنتاگون در نوامبر سال گذشته اعلام داشت که حضور نیروهای امریکا در سوریه قانونی است، چون سازمان ملل متحد فیصله نامه را تصویب کرده بود که بر ضد داعش (سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه — مدیریت مسوول) متوجه بود.
سیاست دان الکساندر پیرینجییف استاد دیپارتمنت سیاست شناسی و جامعه شناسی پوهنتون اقتصاد بنام پلیخانوف در مصاحبه با رادیو Sputnik یاداوری نمود که به استقرار نیروهای خارجی در این یا آن کشور میتواند یا شورای امنیت سازمان ملل متحد یا حکومت قانونی آن کشور اجازه دهد.
الکساندر پیرینجییف گفت:« امریکا، شاید، فکر میکند که برای آنها مقامات رسمی دمشق — حاکمیت نیست و ممکن برای آنها کدام مقامات دیگر وجود داشته باشند؟ بطور مثال، آنهایی که در رقه بودند؟ یعنی، شاید، مقصد آنها این باشد که «دولت اسلامی» ممنوع در روسیه به آنها اجازه استقرار پایگاه های شان در سوریه داده — به خاطر که مقامات رسمی دمشق به آنها، بدون تردید، اجازه نه داده اند».
به گفته موصوف، امریکا، با اعلام خصوصیت قانونی حضور خود در سوریه و قبل از این در عراق، حتی به خود زحمت جستجوی دلایل قانع کننده هم نمی دهد.
الکساندر پیرینجییف گفت:« همیشه همین خیال پردازی های امریکا تا حدی جذاب اند که حتی چنین تصور ایجاد میکنند که، بادادن چنین توضیحات، آنها گویا مسخرگی میکنند: گویا ما، چنین فهمیدیم و کاری کردیم که برای ما لازم بود. ولی در واقعیت امر روشن است که آنها بصورت غیرقانونی عمل میکنند و فعالیت های آنها با حقوق بین الملل هیچ وجه مشترک ندارند و توضیحات آنها اصلاً متوجه اتباع عادی غرب می باشند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала