رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل: باید از توسعه و امنیت افغانستان پشتیبانی کرد

© AFP 2023 / Shah Maraiرئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل: باید از توسعه و امنیت افغانستان پشتیبانی کرد
رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل: باید از توسعه و امنیت افغانستان پشتیبانی کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت، افغانستان نیاز به پشتیبانی دارد و باید به توسعه و امنیت این کشور کمک کرد.

کمک بیش از ۲ میلیون دالری فنلند به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کمک بیش از ۲ میلیون دالری فنلند به افغانستان
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، غیرت عمروف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که در نشست اعضای شورای امنیت با مک مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ چه گذشت، چنین گفت: این نشست توسط نمایندگی امریکا برگزار شد و مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ درباره راهبرد امریکا در افغانستان توضیح داد.
سفیر قزاقستان در سازمان ملل متحد ادامه داد: این موضوع در راستای آن چیزی است که قزاقستان هم به آن می اندیشد و فکر می کنم این نشست برای تبادل نظراتمان به یکدیگر بود.
عمروف اضافه کرد: ما نیاز داریم گفت و گوهای نزدیک بیشتری برای کارکردن در افغانستان که یک شریک منطقه ای است، داشته باشیم. کشورهای دیگر هم باید به امنیت و توسعه افغانستان کمک کنند، امروزه توسعه و امنیت در افغانستان بسیار با هم ارتباط دارد.
وی خاطرنشان کرد: این نشست، یک گفت و گوی بسیار خوبی درباره سیاست منطقه ای و موقعیت افغانستان بود و این که چگونه می توانیم با همدیگر در شورای امنیت و با کشورهای دیگر دارای منافع در این منطقه، کمک کننده باشیم.
رئیس دوره ای شورای امنیت با بیان این که از طرف مواضع هیچ یک از کشورها اظهار نظر نمی کنم، گفت: اما فکر می کنم موضع سازمان ملل این باشد که افغانستان نیازمند حمایت است و همه ما باید به مردم افغانستان نشان دهیم که جامعه بین المللی به آنچه که روی می هد همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته توجه دارد.
عمروف افزود امروز می بینیم که حرکت های یکپارچه در این کشور و منطقه افزایش یافته است، ما مجبوریم که بیشتر افغانستان را به صورت یکپارچه در منطقه، تجارت منطقه و اتصال منطقه ببینیم که می تواند به افغانستان کمک کند تا نه به صورت تهدید و منفعل بلکه همچون شریک جذاب در کشورهای منطقه باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای امنیت درباره گفت و گوهای صلح طالبان با مقامات افغانستان کاری انجام داده است یا خیر هم گفت، درباره این موضوع گفت و گو داشته ایم اما نمی توانم اظهار نظری کنم. 
نماینده قزاقستان در سازمان ملل اظهار کرد، از منظر کشور خودم می توانم بگویم که یک فاصله زیادی در افغانستان وجود دارد تا راهی که طالبان را به پای میز مذاکره بیاورد، پیدا شود. 
عمروف تصریح کرد، اگر طالبان بپذیرد به سمت موقعیت بهتری در کشور هدایت خواهد شد. مقامات برای کار در این موقعیت خیلی فعال هستند.
وی تصریح کرد ما به عنوان جامعه بین المللی می توانیم برای رسیدن به این هدف کمک کنیم.
مک مستر روز سه شنبه با حضور در نمایندگی امریکا در سازمان ملل با 15 عضو شورای امنیت این اعم از نمایندگان چین و روسیه دیدار و درباره افغانستان گفت و گو کرد.

این سخنان را رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی مطرح کرد، که در این دیدار نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد هم حضور داشت.

 

یادآوری می کنیم،که قرار است نمایندگی قزاقستان در ماه جنوری که عهده دار ریاست شورای امنیت است، نشستی در سطح وزیران خارجه اعضای شورای امنیت در موضوع افغانستان برگزار کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала