استفادۀ تروریستی داعش از کودکان در جوزجان

© AP Photo / Hatem Moussaاستفادۀ تروریستی داعش از کودکان در جوزجان
استفادۀ تروریستی داعش از کودکان در جوزجان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگجویان ازبیکستانی، در جوزجان از کودکان برای حملات تروریستی استفاده می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از سلام وطندار ولسوالی قوش‌تپۀ جوزجان در واقع پایگاه آموزشی و تربیتی جنگجویان حزب تحریک اسلامی اوزبیکستان است. در این پایگاه شماری از کودکان جوزجانی به هدف انجام حملات انتحاری و کارگذاری ماین‌های کنار جاده‌یی آموزش می‌بینند.

 محمدرضا غفوری سخنگوی والی جوزجان می‌گوید که حزب تحریک اسلامی ازبیکستان و گروهک‌های دیگر با نام داعش در افغانستان فعالیت دارند.

پیش از این نیز گزارش‌های زیادی از سربازگیری داعش در این مناطق منتشر شده بود، سخنگوی والی جوزجان یک بار دیگر یادآوری می‌کند که ناامنی سبب شده تا درِ بسیاری از مکتب‌های ولسوالی‌های جوزجان بسته شود و 30 هزار دانش‌آموز از آموزش محروم شوند.

سخنگوی والی فاریاب گفته است: «کاهش شمار دانش‌آموزان سبب افزایش شمار کودکان سرباز می‌شود.»

افضل (نام مستعار از سوی خبرگزاری) کودک 12ساله و لاغراندام که نمی‌خواهد نام اصلی‌اش فاش شود، می‌گوید که به همراه ده‌ها کودک دیگر در ولسوالی قوش‌تپه طرح ماین‌گذاری و حملات مسلحانه به مکتب‌ها و تاسیسات دولتی را تمرین کرده است.

به گفتۀ این کودک، جنگجویان ازبیکستانی خانواده‌هایی را که مانع پیوستن کودکان‌شان به صفوف این گروه می‌شوند، می‌ربایند و سپس شکنجه می‌کنند.

حسن سلیمی مسؤول ریاست دفتر کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان با ابراز نگرانی از استخدام و شست‌وشوی مغزی کودکان به هدف آموزش‌های نظامی و تروریستی که بر اساس قوانین تازه گونه‌یی از قاچاق انسان است، می‌گوید که تاکنون حکومت افغانستان نتوانسته جلو سربازگیری گروه‌های داعش و طالبان از کودکان را بگیرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала