واکنش مجلس نمایندگان به "سخنان توهین‌آمیز" رئیس جمهور

© AP Photo / Rahmat Gulواکنش مجلس نمایندگان به "سخنان توهین‌آمیز" رئیس جمهور
واکنش مجلس نمایندگان به سخنان توهین‌آمیز رئیس جمهور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای مجلس نمایندگان در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور غنی مبنی بر مراجعه وکلا به وزارت‌خانه‌ها جهت مقرری و تبدیلی افراد، ارگ ریاست جمهوری را متهم به دخالت در تمام مقرری‌ها نموده و می‌گویند که اکثر مقرری‌ها بر اساس روابط صورت می‌گیرند.

 به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، روز سه شنبه، رئیس جمهور غنی، در مراسم دهمین دور فراغت دانشجویان اکادمی پولیس با بیان ‌اینکه وکلا نباید برای مقرری و تغییر و تبدیل افراد، به وزارتخانه‌ها مراجعه کنند، هشدار داد که در صورت مراجعه آنان، فلم ‌شان رسانه‌ای می‌شود.

این موضع آقای غنی، واکنش تند نمایندگان مجلس را برانگیخته است. نمایندگان در جلسه عمومی امروز (چهارشنبه ۲۰ جدی) مجلس، نمایندگی از مردم را یکی از صلاحیت‌های قانونی خود خوانده و تاکید کردند که آنان برای رساندن صدای موکلین خود، به وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند. عبدالرؤوف‌ ابراهیمی، رئیس مجلس‌‌نمایندگان با انتقاد از اظهارات رئیس جمهور غنی گفت که نباید فرد اول کشور اینگونه با خانه‌ ملت برخورد کند. آقای ابراهیمی خاطر نشان ساخت که "تمام صلاحیت‌های شورای ملی در قانون ‌اساسی، تسجیل و تعریف شده و کسی این صلاحیت‌ها را برای نمایندگان تحفه نداده‌است."

آقای ابراهیمی افزود که یکی از این صلاحیت‌ها، نمایندگی از مردم و رساندن صدای آنان به نهادهای دولتی می‌باشد. رئیس مجلس نمایندگان با انتقاد از تعیینات غیر مسلکی و سلیقه‌ای، خاطرنشان کرد که اگر عدالت ‌اجتماعی نقض نمی‌شد و تمام مقرری‌ها مطابق قانون و براساس شایسته‌سالاری صورت می‌گرفت، نمایندگان هیچ نیازی به مراجعه به ادارت دولتی نداشتند. به گفته‌ رئیس مجلس، مراجعه به وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی یکی از سخت‌ترین کارها برای نمایندگان است، چون آنان بارها مورد بی‌حرمتی و توهین قرار گرفته‌اند.

ظاهر قدیر، یکتن از اعضای مجلس نمایندگان نیز رئیس جمهور غنی را متهم به «خیانت‌ ملی» کرد و گفت که عامل اصلی بحران‌های کنونی، قانون‌شکنی هایی است که از سوی رئیس جمهور صورت می‌گیرد. او یکی از موارد قانون‌شکنی رئیس جمهور را دخالت او در تمام مقرری‌ها خواند و گفت که رئیس جمهور غنی در کنار انحصار قدرت، قراردادها و کمیسیون‌های انتخاباتی، تمام تعیینات را نیز در انحصار خود قرار داده ‌است.

آقای قدیر اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری را احساساتی خواند و گفت که نمایندگان، مطابق قانون، صلاحیت مراجعه به تمام ارگان‌های دولتی را دارند. او تأکید کرد که فرد اول کشور باید از اظهار مسایل فراقانونی، خودداری کند.

لالی حمیدزی؛ نماینده قندهار در مجلس هم سخنان روز گذشته رئیس جمهور را دیکته شده از سوی شورای امنیت و ریاست عمومی امنیت ملی خواند و گفت که رئیس جمهوری به سخنگوی شورای امنیت و ریاست امنیت ملی، تبدیل شده‌است.

به گفته‌ آقای حمیدزی، قبل از تمام سخنرانی‌های رئیس جمهور، متن سخنرانی برای او از سوی حنیف اتمر و معصوم استانکزی تهیه می‌شود.

ظهیر سعادت، نماینده مردم پنجشیر در مجلس نمایندگان ارگ را مرکز فساد در کشور خواند و گفت که تمام تعیینات سلیقه‌ای از همین آدرس صورت می‌گیرد. آقای سعادت افزود که در شرایط کنونی اکثر وزیران و مقام‌های دولتی در ادارات شان "لدو‌بازی" می‌کنند، اما صدای مراجعینی که از ماه‌ها در پشت دفتر شان بلند است را نمی‌شنوند.

قاضی رحمانی، اخلاقی، عبیدالله بارکزی، از دیگر اعضای مجلس نمایندگان نیز سخنان رئیس جمهور را توهین به ملت خوانده تاکید کردند که یکی از صلاحیت‌های نمایندگان، رساندن صدای شهروندان به دولت است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала