اقمار مصنوعی جنگی – مسابقه فضایی امریکا و چین

© REUTERS / China Dailyاقمار مصنوعی جنگی – مسابقه فضایی امریکا و چین
اقمار مصنوعی جنگی – مسابقه فضایی امریکا و چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
راجع به نظامی ساختن فضا مطالب نسبتاً زیاد می نویسند و این اکثراً مواد راجع به اینست که چگونه اقمار مصنوعی در مدار هدف قرار خواهند گرفت و یا تسخیر خواهند شد، اقمار مملو از مواد منفجره «اقمار – انتحاری» استفاده خواهند شد یا مجتمع های کامل تسلیحات آینده به فضا رسانده خواهند شد.

در زمینه این مقالات پر سر و صدا کار دیگر نیز جریان دارد: فضا به صحنه افزایش امکانات در عرصه های نظارت بر زمین و راهنمایی نظامی، در نوبه اول، تخنیک هوایی مبدل میگردد. هم چین و هم امریکا فعالانه این مسابقه را پیش می برند.
منبع «China Military Online» خبر داد که سر از سال 2019 در چین پروژه «هاینان» آغاز میگردد. در چارچوب این پروژه به مدار در جریان 4-5 سال شش قمر مصنوعی زونداژ نوری از فاصله دور رسانده خواهند شد و بعداً در چارچوب پروژه «سانیا» دو قمر مصنوعی دیگر نقشه برداری هایپرسپیکترال و دو قمر مصنوعی زونداژ راداری رسانده خواهند شد. به مجرد آن که تعداد گروپ اقمار مصنوعی را هشت قمر مصنوعی تشکیل دهد، چین میتواند بر تمام بحیره چین جنوبی 24 ساعت در شبانه روز بدون در نظرداشت شرایط جوی نظارت نماید. اقمار مصنوعی همچنان بر کشورهای عضو پروژه راه ابریشم و همچنان «بر هر جزیره، ریف و کشتی» در بحیره چین جنوبی نظارت خواهد کرد. شرکت کنندگان پروژه پنهان نمی کنند که گروپ نو اقمار مصنوعی باید موقف چین را به مثابه قدرت بحری تقویت کند و به ضامن انکشاف قدرت بحری کشور مبدل شود و «حاکمیت ملی» چین را در آب های بحیره چین جنوبی حفظ خواهد کرد. اقمار مصنوعی در قبال وظایف نظامی — سیاسی میتوانند معلومات راجع به شرایط آب و هوا در منطقه مخابره کنند و در باره حالات فوق العاده خبر دهند. در سال 2018 در چین کارهای در باره اعمار شبکه زمینی برای فعالیت این گروپ اقمار مصنوعی آغاز میشوند.
نشریه «Aviation Week» به نوبه خود اعلام داشته که چین تا سال 2022 به فضا بیش از 700 قمر مصنوعی نانو و میکرو خواهد فرستاد که توان نقشه برداری زمین را با دقت بلند دارا خواهند بود. اقمار مصنوعی توسط دو کمپنی خصوصی — دولتی پرتاب خواهند شد و از آنها در عرصه های ملکی و نظامی استفاده خواهد شد.
چین چند روز قبل از سال نو، در تاریخ 27 دسمبر، سلسله نوبتی اقمار مصنوعی اکتشافی «یوگان» پرتاب نمود. سه قمر مصنوعی دسمبر به مکمل دو گروپ سه گانه اقمار مصنوعی مبدل گشتند که در ماه های سپتمبر و نوامبر پرتاب شده بودند. طبق معلومات تحلیلگران، این سلسله متشکل از 9 قمر مصنوعی باید وسایل نو رادیوالکترونی چین را برای نظارت بر تحرکات نیروهای بحری امریکا و کشورهای دیگر آزمایش کنند.
در خزان سال گذشته در رسانه ها مطالب راجع به این منتشر شدند که چین فعالانه بر ساختن اقمار مصنوعی کار میکند که میتوانند از فضا «نقشه برداری کوانتی فانتومی» (ghost imaging) تحقق بخشند. گون وینلین (Gong Wenlin)، رئیس لابراتوار اوپتیک کوانتی در اکادمی علوم چین در شانگهای، اعلام داشت که در چین تا سال 2020 نمونه اولی کمره فضایی کوانتی ساخته خواهد شد، در سال 2025 آزمایشات آن در فضا انجام خواهند شد و تا سال 2030 بکاربرد وسیع این تخنالوژی انتظار میرود. چین در قدم اول میتواند بدون اشتباه بر پروازهای طیارات بمبارد B-2 (Spirit) امریکایی و طیارات B-21 که آنها را تعویض خواهند کرد و توان حمل سلاح هستوی را دارا می باشند، نظارت کند.
شبکه زمینی پنتاگون و خود اقمار مصنوعی آن با گذشت زمان کهنه شده میروند.
در ماه دسمبر عامل تجاری مخابرات اقمار مصنوعی «ViaSat» قوماندانی عملیات ویژه قرارداد به ارزش مبلغ 350 میلیون دالر برای عصری سازی سامان آلات اقمار مصنوعی و وسایل مخابراتی نیروهای ویژه امریکا دریافت کرد. ناتو نیز از خدمات «ViaSat» استفاده میکند.
کمپنی «Orbital ATK» اعلام داشته که دومین قرارداد از «Intelsat» جهت حمایت از گروپ اقمار مصنوعی مخابراتی در مدار ثابت دریافت کرده است. پرتاب دستگاه اول خدماتی MEV-1 در سال روان پلان شده و دستگاه دوم MEV-2 در سال 2020 پرتاب خواهد شد.
پنتاگون، بصورت کل، میخواهد ویدیوهای زیاد را، از هر نقطه سیاره، با دقت زیاد مشاهده کند. تا پنج سال قبل کمتر کسی پیشبینی کرده میتوانست که سیستم نظارت چقدر معلومات را جمع آوری خواهد کرد. شبکه خود پنتاگون فعلاً کفایت نمی کند و نظامیان مجبورند چوکات همکاری را با کمپنی های تجارتی پلان نمایند. طوریکه انتظار میرود، کمپنی های اقمار مصنوعی میتوانند تا سال 2026 تمام درخواست های پنتاگون را برآورده سازند و با جریان معلوات با حجم لازم کار نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала