ساخت 117 شبکه آبیاری در سال روان برای دهقانان

© Photo / دفتر رسانه‌های ننگرهارساخت 117 شبکه آبیاری در سال روان برای دهقانان
ساخت 117 شبکه آبیاری در سال روان برای دهقانان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان برای سهولت دهقانان در 24 ولایت این کشور 117 شبکه گوناگون آبیاری را در سال روان ساخته است.

شش شبکه آبیاری در کابل افتتاح شد - اسپوتنیک افغانستان
شش شبکه آبیاری در کابل افتتاح شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ودصم، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور افزایش دست‌رسی دهقانان به آب زراعتی کافی و به موقع، جهت سهولت‌آفرینی دهقانان در دست‌رسی به آب و بلندبردن میزان محصولات و بهتر شدن کیفیت حاصلات زراعت در 24 ولایت، 117 شبکه‌ی گوناگون آبیاری را برای دهقانان ایجاد کرده است.

این شبکه‌ها از آغاز تا پایان سال مالی 1396 در ولایت‌های بامیان، تخار، ‌هرات، کابل، بلخ، ننگرهار، لغمان، بغلان، پروان، پکتیا، پنجشیر، جوزجان، سمنگان، غور، کاپیسا، کنر، لوگر، میدان ‌وردک، نورستان، فاریاب، کندهار، کندز و غزنی ساخته شده‌اند.

این کانال‌ها شامل کانال‌های آبیاری، سربندها، آب‌گیرها، حوض‌های ذخیره‌ی آب و دیگر ساختمان‌های کوچک آب را شامل می‌شوند که در ولایت‌های ارزگان، بادغیس، بامیان، بغلان، پروان، پکتیا، پکتیکا، پنجشیر، جوزجان، خوست، دایکندی، زابل، سمنگان، غور، فراه، کاپیسا، کندهار، ‌کنر، لوگر، میدان‌وردک، ‌نورستان، نیمروز و هلمند ساخته شده‌اند.

هم‌چنان در کنار شبکه‌های آبیاری، کانال‌ها و ذخیره‌های آب، 125 چاه عمیق به منظور آبیاری باغ‌های میوه در جریان سال مالی 1396 ساخته شده و با واترپمپ‌های آفتابی در 21 ولایت کشور مجهز شده است تا باغداران به آب کافی و به موقع، دست‌رسی داشته باشند و بتوانند در پایان فصل، حاصلات خوب و با کیفیت به دست بیاورند و اقتصادشان بهتر شود.

گفتنی است که وزارت زراعت می‌خواهد از طریق رساندن آب مورد نیاز در وقت معیّن برای دهقانان و باغداران، باعث افزایش تولیدات و بهتر شدن کیفیت محصولات، رشد اقتصاد زراعت‌پیشه‌گان و در نهایت کاهش واردات و بهبود اقتصاد ملی شود.

یادآوری می کنیم، که افغانستان از نگاه محصولات زراعتی و میوه جات در آسیا جایگاه خوبی را دارد و اما مشکل این کشور نداشتن سیستم پیشرفته آبیاری و راه نیافتن حاصلات این کشور به خارج از این کشور می باشد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала