امرالله صالح: ۸۰ تا ۹۰ درصد نیروهای داعش، طالب و مربوط شبکه حقانی اند

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileامرالله صالح: ۸۰ تا ۹۰ درصد نیروهای داعش، طالب و مربوط شبکه حقانی اند
امرالله صالح: ۸۰ تا ۹۰ درصد نیروهای داعش، طالب و مربوط شبکه حقانی اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در جمع شماری از استادان دانشگاه، دانشجویان و خبرنگاران در تهران گفت، طالبان بزرگترین تهدید در برابر دولت افغانستان است و باید در برابر طالب مانند داعش نیز مبارزه شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی کشور که برای شرکت در کنفرانس امنیتی تهران به این شهر سفر کرده، روز یک شنبه ۱۷ جدی در نشستی علمی پژوهشی از سوی انجمن علمی مطالعات صلح ایران، چشم انداز صلح در افغانستان را به بحث و بررسی گرفت. در این نشست ده ها تن از استادان دانشگاه، دانشجویان، پژوهشگران و خبرنگاران حضور داشتند و سوالاتی را نیز از آقای صالح مطرح کردند.

امرالله صالح: 20 فرد دستگیر شده به جرم همکاری با داعش از بستگان گلبدین حکمتیار است - اسپوتنیک افغانستان
امرالله صالح: 20 فرد دستگیر شده به جرم همکاری با داعش از بستگان گلبدین حکمتیار است

رئیس پیشین امنیت ملی در ابتدا به ریشه های تاریخی و فرهنگی دو کشور و دو ملت اشاره کرد و گفت که بنابر مسائل فرهنگی و تاریخی، افغانستان نزدیک ترین ملت و دولت با ایران است، به خصوص این که زبان فارسی بزرگترین پیوند میان دو کشور است، اما در برابر این نزدیکی و پیوند بزرگ، پیوند دو ملت و دو دولت بزرگ نیست.

او در ادامه سخنانش گفت: امروز بزرگترین تهدید در برابر دولت افغانستان، طالبان است/ ۵۰ درصد بودجه طالبان، کمک های مستقیم پاکستان است.
امرالله صالح در ادامه تصریح کرد، که امروز بزرگترین تهدید در برابر دولت افغانستان طالبان است و ما نتوانستیم قدرت این گروه را از بین ببریم.

با این مقدمه، وی به بیان امکانات طالبان و دلیل عدم شکست این گروه پرداخت.

او گفت که طالبان سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دالر در افغانستان مصرف می کنند که یک قسمت عمده این پول(در حدود ۵۰ درصد) کمک های مستقیم دولت پاکستان است و مابقی باج گیری از موسسات، تجار و کسانی که در مسیرهای زیر نفوذ و یا کنترل طالبان رفت و آمد می کنند، مالیات از شکست و تولید مواد مخدر و ربایندگی یا اختلاف هاست‌.

او درباره تفاوت طالبان و داعش چنین گفت:

طالبان و داعش هیچ تفاوتی در ماهیت ندارند/ مراوده ایران با طالبان، به ضرر هر دو کشور است
وی در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد نوع عقیده و باور طالبان، ابتدا خاطرنشان کرد:- "گفته می شود ایران با طالبان مراوده ایجاد کرده، خدا کند که بی اساس باشد، طالبان دشمنی است که در محتوا و ماهیت هیچ تفاوتی با داعش ندارد و مراوده با این گروه، نه نها به ضرر ایران است، که به ضرر افغانستان نیز هست".

او برقراری رابطه ایران با طالبان را به ضرر این کشور خواند و گفت: رابطه ایران با طالبان را به سود منافع راهبردی امنیتی ایران نمی بینم. زیرا ریشه های فکری و ایدئولوژیک طالبان و داعش در سطح رهبری یکی است و طالبان وقتی که در قدرت بودند، همان تحرکاتی را انجام دادند که گروه داعش وقتی در قدرت بود، انجام داد. به عنوان مثال طالبان آثار باستانی بامیان و داعش آثار شهر باستانی پالمیرا در سوریه را نابود کردند. از سوی دیگر، همان گونه که داعش مردم مناطق تحت تصرف خود را که اختلافات تباری و مذهبی با آن ها داشتند، تیرباران کرد، طالبان نیز در زمان حاکمیت خود قتل عام های گسترده ای را در یکاولنگ، شمالی و مزارشریف به راه انداختند. همچنین گروه داعش به خاطر ایجاد ترس، سر می برد، طالبان نیز برای ایجاد ترس و هراس در بین مردم، سر "تبسم" دختر بچه هفت ساله را برید. در مثالی دیگر، طالبان رهبر خود را امیرالمومنین و داعش، خلیفه می خوانند و این دو در ماهیت هیچ تفاوتی با هم ندارند.
۸۰ تا ۹۰ درصد نیروهای داعش، طالب و مربوط شبکه حقانی اند
وی در مورد حضور داعش در افغانستان گفت که ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که زیر پرچم داعش در افغانستان فعالیت می کنند، طالب و مربوط شبکه حقانی هستند. به عنوان مثال، وقتی جنایت میرزاولنگ رخ داد، طالبان ابتدا مسئولیت را به عهده گرفتند، اما رفته رفته که مشخص شد ابعاد جنایت بسیار گسترده بود، پرچم سیاه داعش را بلند کرده و گفتند که کار گروه داعش بوده است.

در پایان این سخنرانی ۴۴ دقیقه ای امرالله صالح در انجمن علمی مطالعات صلح ایران، خبرنگاران، استادان دانشگاه و دانشجویان سوالاتی را در محور سخنان وی، مطرح کرده و او نیز به صورت فشرده به این سوالات پاسخ داد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала