گاردین: داماد ترامپ با بن سلمان برای تحویل فلسطین به عنوان هدیه توافق کرده است

© AFP 2023 / Mandel Nganگاردین: داماد ترامپ با بن سلمان برای تحویل فلسطین به عنوان هدیه توافق کرده است
گاردین: داماد ترامپ با بن سلمان برای تحویل فلسطین به عنوان هدیه توافق کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه انگلیسی گاردین نوشته است که داماد رئیس جمهور امریکا در دیدار اخیر خود با ولیعهد عربستان در ریاض، فلسطین را به عنوان هدیه تحویل گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی با عنوان "جارد کوشنر در حال آشوب‌آفرینی در خاورمیانه است" تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا درباره قدس را حاصل توافق جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خوانده است. 

گاردین می‌نویسد: "به نظر می‌رسد شعله‌های آتش از سراسر خاورمیانه، از فلسطین گرفته یا یمن زبانه می‌کشد. منطقه، از قبل هم در لبه پرتگاه به نظر می‌رسید، اما اتفاقات اخیر تنها مسائل را بدتر کرده‌اند. در حالی که هرج و مرج در منطقه برای هر ناظری عیان است، آنچه کمتر به چشم می‌آید نقش جارد کوشنر در بحران‌‌آفرینی است."

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشته است: "به نظر می‌رسد کوشنر ۳۶ ساله در نقش خود به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور امریکا به این نتیجه رسیده که می‌تواند سراسر خاورمیانه را دوباره طراحی کند. او اکنون با دوست صمیمی جدید ۳۲ ساله اش، محمد بن سلمان، در حال آشوب‌آفرینی در خاورمیانه هستند."

گاردین به سفر اخیر کوشنر به ریاض و دیدار او با بن سلمان اشاره کرده و نوشته گزارش‌ها حاکی است دو طرف تا نیم شب بیدار بوده و طرح‌هایی را برای منطقه تدوین کرده‌اند. مشخص نیست که آنها در آن دیدار بر سر چه مسائلی توافق کرده‌اند، اما ترامپ بعد از سرکوبگری‌های اخیر بن سلمان و دستگیری شاهزاده‌های سعودی، در توئیتی با بیان اینکه به بن سلمان "اعتماد بالایی" دارد، او را مورد تمجید قرار داد.

اما ائتلاف کوشنر و بن سلمان، اهدافی فراتر از ریاض را دنبال می‌کنند: "سعودی‌ها و امریکایی اکنون در حال پیشبرد توافقی محرمانه برای "صلح" میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند که بیش از هر زمان دیگر به نفع اسرائیل است."

افراد پشت پردۀ تصمیم ترامپ در قبال اورشلیم - اسپوتنیک افغانستان
افراد پشت پردۀ تصمیم ترامپ در قبال اورشلیم

احمد طیبی، نماینده فلسطینی‌تبار کنست اسرائیل برخی از محورهای این توافق را در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز آشکار کرده است: "کشور فلسطین به طور کامل به رسمیت شناخته نخواهد شد و برای فلسطین تنها "حق حاکمیت از لحاظ اخلاقی" در نظر گرفته می‌شود."

گاردین می‌نویسد: "این در واقع، اصلاً توافق نیست و تنها توهین به مردم فلسطین محسوب می‌شود. یک مقام عربی دیگر در گزارش روزنامه نیویارک‌تایمز می‌گوید این طرح از جانب کسی مطرح شده که فاقد تجربه است اما قصد چاپلوسی برای رئیس جمهور امریکا دارد. در واقع به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان در تلاش است فلسطین را به عنوان هدیه به جارد کوشنر تقدیم کند."

دونالد ترامپ رییس ‌جمهوری امریکا، در سخنرانی ۶ دسمبر در کاخ سفید، بیت‌المقدس یا اروشلیم را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت و به وزارت خارجۀ این کشور دستور داد تا برای انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس آمادگی بگیرد.عملی که برخلاف قطعنامۀ شورای امنیت و نظر اکثریت کشورهای جهان از جمله متحدان امریکا در اروپا، جهان عرب و جهان اسلام بود. کشورهایی که باور دارند این اقدام می‌تواند بر چشم‌انداز حل جامع و عادلانۀ اختلاف فلسطین و اسراییل، تأثیر منفی بگذارد. این اقدام ترامپ و قراردادن امریکا فراتر از قوانین بین‌الملی، موجی از خشم را در جهان برانگیخته است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала