آیا داعش شکل جدیدی از دخالت بیگانگان در افغانستان است؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر آیا داعش شکل جدیدی از دخالت بیگانگان در افغانستان است؟
آیا داعش شکل جدیدی از دخالت بیگانگان در افغانستان است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در دیدار با رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: هدف امریکا از حضورش در افغانستان برای مبارزه با تروریسم نیست.

کرزی - اسپوتنیک افغانستان
سفر عاجل حامد کرزی به تهران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان روز سه شنبه با سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران دیدار کرد.

خرازی در این دیدار با حامد کرزی گفت: امریکا از بهانه مبارزه با طالبان استفاده کرد تا حضور خود را در افغانستان تثبیت کند، یکی از نشانه‌های این امر آن است که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان نه صرف توسعه و مردم افغانستان، بلکه صرف خود اشغالگران می‌شود.

او گفت: این شاخصی است که نشان می‌دهد هدف امریکا، آزادی افغانستان نیست، بلکه در پی استمرار حضور در این کشور برای اهداف استراتژیک خود است.
خرازی درباره سیاست امریکا درباره افغانستان گفت: از مشکلات افغانستان، دخالت بیگانگان در امور این کشور است و این دخالت‌ها امروز در قالب حضور داعش در حال شکل‌گیری است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم در این دیدار با تشریح اوضاع کنونی افغانستان، چنین گفت: از نگاه من دو حالت بیشتر برای ناامنی کنونی در افغانستان نمی‌توان متصور شد، یا امریکا در برنامه خود شکست خورده یا شکست نخورده است.

وی افزود: اگر نتیجه بگیریم که امریکا شکست نخورده است که من هم باورم این است که شکست نخورده است، آن‌گاه قالبی راهبردی و بزرگ‌تر برای برنامه‌های امریکا در سطح منطقه‌ قابل تصور است و در این‌صورت باید با همکاری و همراهی منطقه‌ای و همسایگان، راه‌حلی برای ثبات در افغانستان بیابیم.

کرزی گفت: راه‌حل را در تقویت حاکمیت ملی افغانستان می‌دانم، به گونه‌ای که دوباره حاکمیت ملی به این کشور بازگردد و لویه جرگه‌ای تشکیل شود و تحلیل کند که چرا موفق نشده‌ایم.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: پس از این وفاق ملی، هرچه اراده ملت افغانستان باشد، باید مورد پذیرش همگان از جمله امریکا قرار گیرد.

یادآوری می کنیم، که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در زمان ریاست جمهوری خود پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد و در این روزها هم سرسختانه در برابر سیاست های امریکا در قبال افغانستان موضع گیری می کند و راه حل افغانستان را تشکیل لویه جرگه (نشست بزرگ) می داند و این در حالیست که لطیف پدرام و بسیاری از سیاستمداران دیگر برگزاری لویه جرگه را بیهوده و دور از منطق در قرن 21 می دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала