آیا استخراج معادن صفحه جدید جنگ را در افغانستان باز خواهد کرد؟

© AP Photo / Seivan Selimیک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استراتژی جدید اداره ترامپ که متکی بر علایق اقتصادی شان در این کشور است، حضور امریکایی ها در افغانستان و بخصوص هلمند که سرشار از یورانیم است بیشتر خواهد کرد.

امریکا قصد دارد تا در آینده نزیک یک نماینده‌ ویژه را به منظور بررسی زمینه‌های سرمایه‎گذاری در بخش معادن به افغانستان بفرستد.
ارزش منابع معدنی افغانستان نزدیک به تریلیون دالر تخمین شده است. کارشناسان افغانستان در زمینه علاقه‌مندی امریکا به سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان، فرصت‌ها و چالش‌ها نظریات خود را به آژانش خبری اسپوتنیک ارائه نموده اند.
به نظر محمد وحيد غروال رییسدانشکده  ژونالیزم دانشگاه کابل، مردم افغانستان فراز و نشیب های متفاوت نظامی و سیاسی را از چندین دهه به این طرف تجربه کرده که در نتیجه یک کشور فقیر و یک کشور که احتیاج و محتاج، ولی سرشار از منابع طبعی می باشد است، بنابراین معادن افغانستان باید استخراج شوند.

U.S. Army Spc. Devon Boxa, 7-158th Aviation Regiment, admires the Afghanistan landscape out the back door of her CH-47D Chinook helicopter as another Chinook follows - اسپوتنیک افغانستان
کیها درآمد معادن افغانستان را بدست می آورند؟

او می گوید که از استخراج این معادن مردم افغانستان و بشر نفع می برند.
استاد غروال در این مورد روشنی انداخته میگوید، استخراج معادن بزرگ تکنالوژی، سنعت و سرمایه مختص به خود را می خواهد و افغانستان از چنین منابع و امکانات برخوردار نیست، بناعآ لازم است که قدرت های بزرگ اقتصادی در سطح جهان به مفهموم واقعی در این بخش با افغانستان کمک نمایند، تا بتواند این منابع در اختیار مردم افغانستان قرار گرفته و در نتیجه به نفع آنعده کسانیکه در این راه سرمایه گذاری می کنند تمام شود.
به نظر بعضی از کارشناسان اقتصادی افغانستان، سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان ضرورت به مدیریت قوی داخلی دارد.
آن ها می گویند در صورت عدم مدیریت، از سرمایه‌گذاری روی معادن نتیجۀ معکوس خواهیم گرفت. چنانچه در شانزده سال به دلیل نبود مدیریت نتیجه به دست نیاوردیم.

کارشناسان می گویند که قضیۀ افغانستان صرف ابعاد داخلی و منطقه‌یی ندارد؛ بل یک قضیۀ بین‌المللی است. یک پروژه زمانی می‌تواند به موفقیت برسد که منافع ملی افغانستان، منطقه و بین‌المللی در یک نقطه متمرکز شود. اگر این تمرکز ایجاد نشود، تضاد منافع به وجود می‌آید و باعث شکست پروژه‌ها می‌شود. 

رقابت امریکا، روسیه، چین و آلمان برای دستیابی به معادن افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رقابت امریکا، روسیه، چین و آلمان برای دستیابی به معادن افغانستان

رییس دیپارتمنت ٰژونالیزم دانشگاه کابل با این کارشناسان همنظر بوده و می گوید: «مردم افغانستان امروز آگاه است». کشور های که منحیث قدرت های بزرگ اقتصادی در سطح دنیا وجود دارند موضوع را نیز میدانند، بنابراین اگر چنین صحبت های مبنی بر این که تنها امریکا به نفع خود کار خواهد کرد، منافع مردم افغانستان و یا به شکل منافع سایر قدرت ها را در سطح منطقه و جهان مدنظر نخواهد گرفت، به یقین که صلح در افغانستان تامین نخواهد شد.

او ادامه داده گفت که ایالت متحده امریکا باید در پهلوی منافع خود، منافع مردم افغانستان، و قدرت های منطقه را نیز مدنظر بگیرد.
آن ها باید استخراج معادن را با درنظر داشت خواست مردم و حکومت افغانستان به سایر قدرت های اقتصادی و کشور های منطقوی قرار بدهند، تا به گونه یی خوب این منابع صفحه جدید جنگ را در افغانستان باز نکند.
این استاد دانشگاه تاکید می کند که در قسمت سرمایه گذاری استخراج معادن افغانستان برای کشورهای که به شکل از اشکال گروهک های تروریستی را در افغانستان تمویل می کنند، نیز سهم داده شود، تا جنگ در افغانستان خاتمه یابد.
اما به نظر غلام فاروق خپلواک استاد دانشگاه و آگاه سیاسی، جامعه غربی و امریکا با درنظرداشت منافع خود، پول را در افغانستان به مصرف میرسانند. و تا زمانی که منافع خود آن ها نباشد در آنصورت سرمایه گزاری نمیکنند. آن ها مجبوراند این مصرف را به شکل از اشکال جبران بکنند. به همین دلیل توجه امریکا به رهبری ترامپ و همچنین اتحادیه اروپا به معادن افغانستان است، چون این کشور بجز معادن غنی و دست نخورده چیزی دیگر برای جبران مصارف امریکایی ها ندارد. همین سبب می شود که امریکایی ها برای زمان طولانی در افغانستان باقی بمانند.
او می گوید «امریکایی ها بخاطر چه به افغانستان امده اند که از اینجا خارج شوند و کسانیکه به این فکر اند که امریکا در آینده نزدیک افغانستان را ترک میکند، اشتباه می کنند».
به نظر این استاد دانشگاه، امریکا یک برنامه و استراتیژی طویل المدت دارد و برای تطبیق آن افغانستان یک کشور مناسب به شمار می رود. 

A Mi-24 helicopter on a mission in the vicinity of the Kabul-Herat road - اسپوتنیک افغانستان
غارت معادن مشرقی توسط پنجابی های پاکستان

از سوی دیگر آن ها در سدد این اند که نتیجه و دست آورد پول را که در افغانستان به مصرف رسانده اند به مردم و جهان نشان بدهند، که متسفانه تا هنوز کدام دست آورد مهم نداشته اند و به همین دلیل نیز افغانستان را ترک نمی کنند.
دوکتور سمیع الله پویا مبصر سیاسی با استاد خپلواک همنظر بوده و می گوید: استراتژی جدید اداره ترامپ که متکی بر علایق اقتصادی شان در این کشور است، حضور امریکایی ها در افغانستان و بخصوص هلمند که سرشار از یورانیم است بیشتر خواهد کرد.
او می گوید که بررسی معادن افغانستان صرف با همکاری های فنی کشور های که علاقمندی در مورد دارند میتواند نتایج مطلوب داشته باشد. اینکه حاکمیت در مورد چنین همکاری‌ها اقدامات عملی را روی دست خواهد گرفت برای شخص خودم سوال است.
از سوی دیگر سیف الدین سیحون استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل به آژانس اسپوتنیک گفت جنگ که نزدیک به چهار دهه کشور درگیر ان است، معادن افغانستان سرویی درست نشده است، اما با آن هم کشور های خارجی بخصوص امریکا تلاش دارند تا با بدست آوردن تندرهای ارزان معادن افغانستان را استخراج کنند.

زمان نشان خواهد داد که امریکا واقعنآ با استخراج معادن افغانستان در پی بهبود اقتصاد افغانستان است و یا می خواهد پول را که در این کشور طی چندین سال به مصرف رسانده جبران بکند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала