ابزار ولیعهد عربستان برای رسیدن به تخت پادشاهی

© REUTERS / HANDOUTمحمد بن سلمان
محمد بن سلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد بن سلمان از زمانی که به‌عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد با مخالفت¬های مختلفی مواجه شد، چرا که بر اساس تمام اصول حاکم بر پادشاهی عربستان وی نباید و نمی¬‌توانست به این مقام برسد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از تسنیم، محمد بن سلمان با کودتایی علیه محمد بن نایف ولیعهد وقت تمام این اصول را نقض کرد و پادشاهی در خانواده سلمان بن عبدالعزیز باقی ماند. اما بن‌سلمان برای رسیدن به تخت پادشاهی هنوز با مخالفت¬های زیادی مواجه است به همین دلیل وی برای کنترل این مخالفت¬ها روی به اصلاحاتی در عربستان آورده است که برخی¬‌ها آن را تاریخی و برخی دیگر آن را صرفاً نوعی نمایش می-‌خوانند. اعطای حق رانندگی به زنان و اعطای حق فتوا به زنان مهمترین اصلاحات انجام‌شده توسط بن‌سلمان است.
نظام عربستان بر پایه اصالت خانوادگی و قبیله‌¬ای تعریف می‌شود. در این نظام «سن» به‌عنوان یکی از مهمترین معیار¬های رسیدن شاهزاده¬‌ها به مناصب مهم و کلیدی به شمار می‌¬رود. اما انتخاب محمد بن سلمان به‌عنوان ولیعهد سعودی نه‌تنها این اصل را نقض کرد بلکه دستور و وصیت ملک عبدالعزیز نیز نادیده گرفته شد.
طبق قانون نظام سلطنتی عربستان شاه باید یکی از فرزندان یا فرزند اصلح فرزندان پادشاه مؤسس (عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود) باشد در حالی که محمد بن سلمان ولیعهد جدید متولد 31 اگست 1985 است و تنها 32 سال سن دارد. این اولین بار در تاریخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل می‌شود، از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود، تخت و تاج از برادر به برادر منتقل می شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала