سود امریکا از مواد مخدر در افغانستان بیشتر از هزینه 5،8 میلیارد دالری واشنگتن است

© REUTERS / Parwiz/Filesمواد مخدر
مواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سید مهدی کاظمی،سخنگوی معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید که کشورش در روند مبارزه با مواد مخدر موفق نبوده و علاوه بر آن کشورهای همسایه نیز در این روند همکاری نمی‌کنند.

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه یک سوم مردم افغانستان به کشت و زرع مواد مخدر مشغول هستند، اعلام کرد که روند مبارزه با مواد مخدر آمریکا با وجود هزینه ۸.۵ میلیارد دلاری نیز با شکست روبرو شده است.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: آمریکا در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شکست خورده است و به خاطر عدم مهار مواد مخدر وضعیت در افغانستان و منطقه همچنان رو به وخامت است.
در بخشی از گزارش وزارت خارجه روسیه آمده است که بر اساس برآورد کارشناسان، تولید مواد مخدر در افغانستان در سال جاری نیز افزایش یافته است و نزدیک به یک سوم مردم در این کشور به کشت و تولید مواد مخدر مشغول هستند.

طاعون اعتیاد به مواد مخدر در امریکا - اسپوتنیک افغانستان
طاعون اعتیاد به مواد مخدر در امریکا
8،5 میلیارد دالر آمریکا در افغانستان کجا مصرف شد؟ امریکا و متحدان بین المللی اش طی این مدت چرا به یک نتیجه مطلوب دست نیافته اند؟
سید مهدی کاظمی سخنگوی معاون مبارزه با مواد مخدر وزارات داخله افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک گفت، که بیشترین دستاوردهای مبارزه با مواد مخدر افغانستان به کمک همکاران غربی درافغانستان به دست آمده‌است.
او یاد آور شد که درمبارزه با مواد مخدر تلاش های حکومت افغانستان بدون همکاری صادقانه جامعه جهانی ناممکن است.

تا زمانی که تقاضا از بیرون محدود نشود و کشور های منطقه و جهان تشریک مساعی نکنند دولت افغانستان به تنهایی قادر به مبارزه هیچگاه در گذشته نبوده و در آینده هم نخواهد بود.
اقای کاظمی گفت: مسولیت مبارزه با مواد مخدر تنها مسولیت دولت افغانستان نبوده و نیست ، بلکه کشور های منطقه و کشور های همسایه باید با دولت افغانستان یاری نمایند.او میگوید کشور های همسایه دولت افغانستان را یک دولت ضعیف میپندارند اما با ما همکاری نیز نمیکنند.  

عدم همکاری تمام همسایه‌های افغانستان به روند مبارزه با مواد مخدر در این کشور صدمه زده است.
او افزود که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که زمین‌های بیشتری در افغانستان زیر کشت مواد مخدر آمده است. اکنون میتوان گفت که سطح تولید بالا خواهد رفت. ولایت‌های که خالی از کشت مواد مخدر تلقی می‌شدند، دوباره زیر کشت آمده‌اند.
او تهدیدهای امنیتی، نبود کمک کافی در این بخش، فعالیت تروریستی، جرایم سازمان یافته و نبود حاکمیت قانون را چالش عمده بر سر راه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد.
تولید مواد مخدر در افغانستان اکنون موضوع داخلی افغانستان نیست؛ بلکه ترافیک، قاچاق و افزایش بازار تقاضای مواد مخدر باعث افزایش تولید در افغانستان شده‌ است.
او گفت لذا تا زمانیکه تقاضا موجود باشد، و در مبارزه با مواد مخدر سیاست داخل باشد ، دست یابی به کدام موفقیت نیز بسیار دشوار خواهد بود.
آقای کاظمی گفت که تولید مواد مخدر در افغانستان اکنون موضوع داخلی افغانستان نیست؛ بلکه ترافیک، قاچاق و افزایش بازار تقاضای مواد مخدر باعث افزایش تولید در افغانستان شده‌ است.
او می افزاید، ما از افزایش معتدین در افغانستان نگران هستیم زیرا آنها نیروی کار جامعه هستند و این برای وزارت داخله نگران کننده است ، اما قربانی مواد مخدر در آینده تنها مردم افغانستان نخواهد بود و اگر به این مشکل توجه نشود مقدار هرویینی که به خیابان‌ های جهان و اروپا سرازیر خواهد شد، نیز افزایش می‌یابد.


 چرا در استراتیژی جدید ترامپ در مورد مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان یادآوری نگردیده است ؟

آقای کاظمی میگوید:
تأمین امنیت در افغانستان بدون مبارزه با مواد مخدر امکان پذیر نیست و از اینکه در استراتژی جدید آمریکا برای مبارزه با آن توضیحات لازم ارائه نشده، نگران هستیم. زیرا یکی از منابع تامین گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان، مواد مخدر است و بنابراین قرار نگرفتن مبارزه با آن در اولویت ترامپ نگران کننده است.
از سوی دیگر «رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در پی اعلام این استراتژی، مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر را از مسئولیت دولت افغانستان عنوان کرد.
این در حالی است که قبل از این «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان نیز مبارزه آمریکا و ناتو با تروریسم در افغانستان را ناکام خوانده بود و خوستار خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان شده بود.
در گذشته نیز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا به دست داشتن در تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان متهم شده است.
در همین حال روزنامه ˈهوفینگتون پستˈ به نقل از ˈرون پلˈ نماینده سابق جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا نیز می نویسد این موضوع کاملا بدیهی است که سیا در معاملات قاچاق مواد مخدر عمیقا فعالیت داشته است. 

چگونه امریکا اقتصاد افغانستان را به مواد مخدر وابسته کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
چگونه امریکا اقتصاد افغانستان را به مواد مخدر وابسته کرد؟

جنرال گاریف از فرماندهان سابق ارتش روسیه هم گفته بود: ˈامریکا قصد متوقف کردن تولید مواد مخدر در افغانستان را ندارد؛ چرا که با آن، هزینه حضور نظامی خود را در این کشور تامین می کند.
او گفته بود که کشتزار های مواد مخدر در پهلوی پایگاه های آمریکا قرار دارد.
وی با بیان این مطلب که امریکایی ها خودشان پذیرفته اند که مواد مخدر اغلب با هواپیماهای امریکایی از افغانستان خارج می شود، گفت:ˈقاچاق مواد مخدر در افغانستان برای آنها سالانه حدود 50 میلیارد دلار درآمد دارد که به طور کامل هزینه های نظامی آنها را در افغانستان تامین می کند.ˈ
هزینه های امریکا در افغانستان اعم از کمک به دولت، کمک به برخی نهادها، تدارکات نظامیان امریکایی، تامین هزینه های پایگاه ها و… بسیار کمتر از 50 میلیارد دلار درآمد آنها از قاچاق مواد مخدر است.
مجله امریکایی نیوزویک هم در شماره اخیر خود مینویسد که امریکا به گفته اعضای کانگرس از سال 2002 به این سو در مناطق مختلف افغانستان با مواد مخدر مبارزه نموده و تقریبا 8 و نیم میلیارد دالر را به مصرف رسانیده است. اما گفته میشود که با وجود مصارف گزاف ایالات متحده در امر مبارزه با کشت و زرع خشخاش ، تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است.
آقای کاظمی در پایان گفت:ریاست جمهوری افغانستان مبارزه با مواد مخدر را در در اولویت چهار ساله امنیتی قرار داده است و قوای مسلح افغانستان خود شان هر چه که در توان دارند بکار خواهند برد تا قاچاقبران و کسانی را که در کار و بار مواد مخدر دست دارند به پنجه قانون سپپرده و آهسته آهسته افغانستان را از شر این مصیبت نجات دهند زیرا به جز خود افغانها به گفته کاظمی هیچ کشوری قادر به این کار نخواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала