جزئیات ورود نیروهای امنیتی افغان و ایتالیایی به دارالعلوم هرات

© AFP 2023 / Aref Karimi جزئیات ورود نیروهای امنیتی افغان و ایتالیایی به دارالعلوم هرات
جزئیات ورود نیروهای امنیتی افغان و ایتالیایی به دارالعلوم هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیروهای امنیتی ملی هرات موفق به دستگیری یکی از طراحان قتل‌عام مردم ملکی در قریه میرزاولنگ ولایت سرپل از دارالعلوم عالی هرات شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، حوالی ساعت سه و نیم بعد از ظهر روز گذشته بود که همهمه‌ی در میان دکانداران جاده لیلامی شهر هرات شد. گویا نیروهای امنیتی وارد دارالعلوم عالی هرات شده و کسی را دستگیر کرده بودند.
منابع در هرات می‌گویند، فردی که توسط نیروهای امنیت ملی و نیروهای خارجی مستقر در هرات از این دارالعلوم بازداشت شده، یکی از طراحان حمله به قریه میرزاولنگ ولایت سرپل بوده که از چند روز قبل به این سو به هرات آمده و مسوولان این دارالعلوم به وی پناه داده بودند.
نیروهای امنیتی نیز پس ‌از این رویداد جاده‌های اطراف را مسدود کردند و مانع رفت آمد وسایل نقلیه شدند.
مسئولین حکومتی در هرات اعلام کرده‌اند که از این موضوع اطلاعی نداشته، و احتمال دارد نیروهای افغان از کابل برای همراهی در این عملیات دستور گرفته باشند.

"محمد جمعه عدیل" فرمانده زون ۶۰۶ انصار با حضور در جلسه‌ی فوری که از سوی طلاب و روحانیون دارالعلوم عالی هرات در این ‌ارتباط تدویر یافته بود خاطرنشان ساخت که هنوز هدف و انگیزه نیروهایی که وارد دارالعلوم عالی هرات شده‌اند مشخص نیست و به زودی هیئتی برای پیگیری این موضوع ایجاد خواهد شد.

از سویی هم اما با آنکه مقام‌های محلی و امنیتی در هرات صراحتا این موضوع را تائید نکردند اما برخی منابع امنیتی که خواهان حفظ هویت‌شان هستند، ضمن تائید این موضوع گفته‌اند که فرد دستگیر شده از چندی به این سو مورد تعقیب نیروهای امنیتی بوده است.

از سویی هم گفته‌هایی وجود دارد که این فرد یکی از عاملان حمله به مسجد جوادیه ولایت هرات است. حمله‌ای که سبب شد بیش از ۱۰۰ تن از نمازگزاران شهید و زخمی شوند.

پس از آن، درالعلوم عالی هرات در صفحه‌ی فیسبوک خود مطلبی را منتشر کرد و در آن به نیروهای امنیتی و خارجی هشدار داده بود. در پیوند به این کار نیروهای امنیتی و نیروهای ایتالیایی، این مرکز دینی با پخش اعلامیه‌ای داخل شدن نیروهای ایتالیایی برای دستگیری این طراح کشتار میرزاولنگ را تجاوز و دشمنی با اسلام دانسته و نیروهای امنیت ملی را مزدور و بی‌شرم خطاب کرد.

اما قاری "مصطفی" یکی از اساتید این دارالعلوم ضمن رد این موضوع می‌گوید که "ساعت سه و نیم بعد از ظهر دوشنبه نیروهای امنیت ملی به همراه سربازان ایتالیایی وارد دارالعلوم هرات شدند و بدون این که چیزی یا فردی را دستگیر کنند، محل را ترک کردند".

وی افزود که نیروهای امنیتی فرد تروریست را از بیرون مسجد بازداشت کرده است.

صدها تن از سراسر افغانستان در این مرکز دینی که به افراطی‌ترین مرکز دینی در حوزه غرب افغانستان مشهور است، درس دینی می‌خوانند.

این مرکز بارها حکم تکفیر افراد علمی و هنر را صادر کرده است.

ظاهرا هزینه تمامی افرادی که در این مرکز درس می‌خوانند، از هزینه شخصی مولوی جلیل‌الله تأمین می‌شود، اما ادعاهایی نیز مبنی بر سرازیر شدن صدها هزار دالر به این مرکز دینی به ویژه از سوی عربستان، وجود دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала