مداخله ایران در امور آبی افغانستان

© AP Photo / Rahmat Gulمجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اکثر وکلای مردم در ولسی جرگه اظهارات روحانی را مداخله آشکار در امور افغانستان خواندند

ولسی جرگه افغانستان در نشست عمومی امروز چهارشنبه در مورد اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران که گفته است " ایران نمی‌تواند در برابر احداث بندهای متعدد آب در افغانستان بی‌تفاوت باشد" واکنش تند نشان داد.

اسپوتنیک به نقل از اکثر وکلای مردم در ولسی جرگه، اظهارات آقای روحانی را مداخله صریح در امور داخلی یک مملکت مستقل و دارای حاکمیت ملی توصیف کردند.

عبدالقادر قلاتوال، نماینده مردم زابل، اظهارات حسن روحانی، را "غیرمسؤولانه" و "مداخله آشکار" در امور داخلی افغانستان خواند.

کرام‌الدین رضازاده، عضو دیگر ولسی جرگه، نیز سخنان رئیس جمهور ایران را برای تمام شهروندان افغان، غیرقابل قبول خواند و افزود "ما حق داریم که در افغانستان بندهای آبیاری و بندهای برق داشته باشیم؛ چون ملکیت ما آبهای افغانستان است".

اکثر نمایندگان مردم در مجلس، از حکومت افغانستان خواستند، که نسبت به این اظهارات به قول آنان "غیرمسؤولانه آقای روحانی"، سفیر ایران در کابل به وزارت خارجه احضار گردد و نامه احتجاجیه به وی سپرده شود.

ایران در حالی نگران است که افغانستان در ماه حوت سال گذشته در چهارمین نشست ملی آب "آب و انکشاف پایدار"، قطعنامۀ 31 ماده‌یی را به منظور مدیریت مؤثرتر آبهای این کشور صادر کرد.

رئیس جمهور افغانستان نیز با اشاره به منابع آبی این کشور در آن نشست گفت، افغانستان توقع دارد که همسایه‌گانش از مدیریت آب این کشور نگرانی نداشته باشند؛ بلکه از آن پشتیبانی کنند.

افغانستان حدود 75 میلیارد متر مکعب آب — 57 میلیارد متر مکعب آب سطحی و 18 میلیارد متر مکعب آب زیر زمینی — دارد که بخش قابل ملاحظۀ آن بدون استفاده و مدیریت درست به کشورهای همسایۀ افغانستان سرازیر می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала