آمریکا: آینده بشار اسد در دستان روسیه است!

© Sputnik / Sergey Guneevآمریکا: آینده بشار اسد در دستان روسیه است!
آمریکا: آینده بشار اسد در دستان روسیه است! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه آمریکا در دیدار با سرمنشی عمومی سازمان ملل تصریح کرد که دولت ترامپ اصراری برای عزل رئیس‌جمهوری سوریه ندارد

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نشریه فارین‌پالیسی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دیداری محرمانه با آنتونیو گوترش، سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در واشنگتن گفته که سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دستان روسیه است و اولویت دولت آمریکا در سوریه فقط شکست داعش است.
تیلرسون در این دیدار با گوترش که در ساختمان وزارت خارجه آمریکا انجام شد همچنین خاطرنشان کرد که اقدام نظامی چند ماه پیش آمریکا در سوریه اهداف تاکتیکی محدودی مانند جلوگیری از انجام حملات شیمیایی یا حمایت از نیروهای آمریکایی در حال مقابله با داعش در سوریه را مد نظر داشت و هدف از آن تضعیف دولت سوریه یا تقویت مواضع معارضان در میز مذاکرات نبوده است. فارین‌پالیسی نوشت: اظهارات تیلرسون از تمایل دولت ترامپ برای سپردن سکان هدایت امور در سوریه به دست روسیه حکایت دارد. فارین‌پالیسی در تفسیر اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: مواضع تیلرسون نشان‌دهنده نیل به این درک است که دولت سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه است، در حال ظهور به‌عنوان پیروز سیاسی احتمالی در جنگ شش‌ساله این کشور است.
در این حال شمخانی بر افزایش هماهنگی ایران و روسیه برای جلوگیری از مداخلات غیرقانونی آمریکا در سوریه تأکید کرد و گفت: روند آشکاری برای تقویت روحیه و حفظ برخی مناطق تصرف شده توسط جنگجویان داعش از سوی آمریکا مشاهده می‌شود. «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه در چارچوب افزایش هماهنگی‌های اجرایی بین نهادهای امنیت ملی دو کشور در موضوع سوریه طی تماس تلفنی با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیرامون روند همکاری‌های دو کشور در بحران سوریه و نشست قزاقستان با وی گفتگو و تبادل نظر کرد. امیر دریابان علی شمخانی در این گفتگو با استقبال از رایزنی‌های مستمر دو کشور در فرآیند مقابله با تروریزم اظهار داشت: با توجه به ضرورت بهره‌گیری از تجربیات گذشته به منظور بهبود سازی روند استقرار و حفاظت از آتش بس، لازم است ترتیباتی اتخاذ شود که اقدامات جاری زمینه‌ای برای سوء استفاده تروریست‌ها‌ی شکست خورده از شرایط آتش بس ایجاد نکند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی اقدامات ماجراجویانه ایالات متحده آمریکا و بهانه جویی‌هایی که می‌تواند زمینه ساز افزایش تنش در منطقه و تقویت جبهه تروریسم شود افزود: افزایش هماهنگی بین ایران و روسیه به منظور جلوگیری از مداخلات غیرقانونی آمریکا در سوریه و جلوگیری از مخدوش شدن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور از ضرورت‌های غیر قابل اجتناب در مسیر همکاری تهران و مسکو است. نیکلای پاتروشف نیز در این گفتگو با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه — ۵ در قزاقستان، بر ضرورت افزایش هماهنگی‌ها بین دو کشور به منظور تعیین سازوکارهای استقرار نیروهای ناظر بر آتش بس تاکید کرد و افزود: برای پیشبرد توافقات و حفاظت از آتش بس ایجاد شده در سوریه، موضوع تعیین فرایندهای اجرایی حفاظت از آتش بس و نظارت بر آن بسیار حائز اهمیت است. در این راستا پنجمین نشست بین‌المللی روند صلح سوریه با حضور هیأت‌های سه کشور ضامن روند صلح در این کشور شامل ایران، روسیه و ترکیه دیروز در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. این نشست با برگزاری جلسه گروه کاری مشترک درباره مسائل مربوط به کاهش تنش‌ها در سوریه برگزار شد و دیدارهای دوجانبه‌ای به ریاست روسای هیأت‌های شرکت کننده و کارشناسان نیز برگزار شد. هیأت‌های ایران، روسیه و ترکیه (سه کشور ضامن روند صلح در سوریه)، طرف‌های سوری و نمایندگانی از سازمان ملل در نشست مزبور حضور داشتند. آنگونه که وزیر خارجه قزاقستان عنوان کرده، نمایندگان اردن و آمریکا نیز به عنوان ناظر در این نشست شرکت داشتند. هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به پنجمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه به ریاست حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه بامداد دوشنبه تهران را به مقصد آستانه پایتخت قزاقستان ترک کرد. همزمان معارضان سوریه از جمله نمایندگان «جبهه جنوب» نیز وارد آستانه شدند اما این بار «محمد علوش» که قبلا ریاست هیأت مخالفان مسلح سوری را در اجلاس آستانه بر عهده داشت در مذاکرات شرکت کرد.
تحولات میدانی
نیروهای دموکراتیک سوریه که در حال عملیات آزادسازی‌ شهر رقه پایتخت خودخوانده داعش هستند، موفق شدند به بخش قدیمی شهر نفوذ کنند. ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد طی ضرباتی، شکاف‌هایی به طول ۲۵ متر در دیوار تاریخی ۲۵۰۰ متری «الرافقه» رقه ایجاد شد و نیروهای دموکراتیک موفق شدند با عبور از آن وارد بخش قدیمی این شهر شوند. در این حال ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا اذعان کرد که در حمله هوایی خود به منطقه قدیمی شهر رقه بخشی از دژ باستانی این منطقه را منهدم کرده است. از طرفی ائتلاف آمریکایی با بمباران روستایی در ریف جنوبی حسکه، فاجعه تازه‎ای را در شمال سوریه رقم زد و نفر از غیرنظامیان سوری را به کام مرگ فرستاد. خبر دیگر اینکه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان انفجار تروریستی سه روز قبل دمشق که به کشته و زخمی شدن جمعی از مردم و شهروندان بی گناه سوری منجر شد را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت: هرگاه تلاشهای کشورهای دوست سوریه برای کاهش تنش و شروع گفتگوها چشم انداز روشنی می یابد و از سوی دیگر تروریست های تکفیری در موضع ضعف قرار می گیرند شاهد چنین اقدامات بزدلانه و انتقام های کور تروریستها از شهروندان عادی هستیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала