آرزوهای خلعت غیرقابل دید: دانشمندان مفکوره جدید پنهان کردن فعال ارایه کرده اند

© Photo / Pixabayدانشمندان اسپانوی به ساختن خلعت نامرئی نزدیک شده که از آن میتوان در عمل استفاده کرد
دانشمندان اسپانوی به ساختن خلعت نامرئی نزدیک شده که از آن میتوان در عمل استفاده کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان اسپانوی به ساختن خلعت نامرئی نزدیک شده که از آن میتوان در عمل استفاده کرد. مطابق محاسبات انجام شده و مودل سازی کمپیوتری وسیله تخنالوژیکی ستر و اخفا را میتوان با استفاده از دو ماده ساخت.

در این صورت وسیله میتواند شی را زمان پنهان کند، وقتیکه جهت تنویر پیوسته تغییر میکند. طراحان « خلعت — نامریی» با چه مشکلات مواجه میگردند و شیوه های پشت سرگذاشتن آنها تا چه حد موثر می باشند؟
یکی از مشکلات که شی را غیرقابل دید سازد، اینست که طرح های که توسط لابراتوارهای مختلف پیشکش شده فقط اهداف را پنهان کرده میتوانند که توسط منبع دایمی نور تنویر شده باشند و شعاع های منعکسه به این امر منجر میگردند که رنگ شی مورد نظر، اگرچه بسیار محسوس نیست، ولی از محیط ماحول فرق میشود. ولی نمای ظاهری مجازی که محققین اسپانوی ساخته، نشان داده که چگونه میتوان شی را در صورت نور غیرمرئی ساخت که جهت آن پیوسته تغییر میکند — بطور مثال، این کار در دمه وغبار اهتزاز کننده یا آب رخ میدهد.
گروه تحقیقاتی از پوهنتون عامه ناوارا بر اصل اتکا میکند که در سال 2006 تشریح شده است. انکشاف تخنالوژی ها در آن زمان به دانشمندان امکان یافتن شیوه های نو انکسار نور فراهم ساخت. فزیک دان جان پیندر ثابت ساخت که به وسیله آن میتوان مواد ساخت که اشیا را پنهان کرده میتواند. توانایی موادی که نور را منعکس می سازد — این چیزی اساسی است که مخترعین دستگا های ستر و اخفا با آنها کار میکنند.
این بار دانشمندان برخورد خود نسبت به مواد مورد استفاده تغییر دادند. طراحان خاطرنشان می سازند که اثر لازم را در صورت گذاشتن یکی از مواد بالای مواد دیگر حاصل نمود. در این صورت مواد باید متجانس باشند — طوریکه در همه جهات عین خواص را نشان میدهند. با جاسازی نمودن اقشار، تحقیق کنندگان به دریافت مواد غیرمتجانس امیدوارند که عکس العمل آن در برابر تائثیر از جهات مختلف فرق شود. به مثابه مثال چنین مواد میتوان چوب درخت کاج را یاداوری نمود: خواص آن در جهت عرضی و طولی الیاف در صورت اثرگذاری یکسان نیست.
ضمن صحبت راجع به «خلعت» که میتواند اشیا را نامرئی سازد، باید گفت که آن در خود توانایی را متحد می سازد که نور وارده بالای هدف را به گونه های مختلف منکسر می سازد. شدت تنویر بصورت اصغری منحرف خواهد شد و اشیا بصورت کامل در محیط ماحول منحل میشوند.
دانشمندان بعد از تحقیقات انجام شده کار ساختن مواد را در لابراتوار آغاز میکنند. در صورت موفقیت این طرح را میتوان برای پوشاندن طیارات او تحت البحری ها بکار برد. اصل ساختن مواد همچنان برای حل مسایل داغ شدن عناصر مختلف ساختار پوششی مفید خواهد بود، ولی، طوریکه اسپانویان اظهار میدارند، از عهده این کار طرح های مشابه دیگر نیز برآمده میتوانند.
تا به حال کار تا بکاربرد عملی اختراع نه رسیده، اما تحقیقات به مقایسه اختراعات قبلی پیشرفت نموده اند. اولین مواد توان پوشاندن هدف را فقط از تشعشعات ماورای سرخ و امواج رادیویی داشتند. یکی از دستاوردهای اخیر دستگاه می باشد که توسط دانشمندان سینگاپوری تحت رهبری چژان بایلی ساخته شده که مصروف ساختن پرده ترمالی 3D می باشند. دستگاه آنها به بلاک شفاف از شیشه شباهت دارد و میتواند اشیا را از یک جهت بپوشاند. نسبت موقعیت اجزای شیشه ناظر میتواند آنچه را مشاهده کند که در پشت شی پنهان شده قرار دارند.
اصل دیگری را دانشمندان پوهنتون پنسلوانیا بکار برده اند. خلعت نامرئی آنها توسط آنتن های ساخته شده از مواد نانو تجهیز شده است. اشیای که به وسیله چنین مواد پوشانده شده بودند، ظاهراً مسطح میشوند و با محیط ماحول همرنگ میگردند. برعلاوه این، کمپنی کانادایی Hyperstealth Biotechnology چند سال قبل اعلامیه جسورانه راجع به ایجاد پوشاندن ایراد کرد که میتواند امواج طیف مرئی و ماورای سرخ را در اطراف هدف خم سازند. ولی مواد آماده شده تا به حال نشان داده نشده است.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала