باب دیلن برای جایزه نوبل به استکهلم نمی رود

© AP Photo / Chris PizzelloАмериканский автор-исполнитель, художник, писатель и киноактер Боб Дилан
Американский автор-исполнитель, художник, писатель и киноактер Боб Дилан - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باب دیلن برنده حاشیه‌ساز نوبل ادبیات 2016، در نامه‌ای خطاب به اکادمی سویدنی نوشت که تعهدات دیگر مانع از حضور او در مراسم دریافت جایزه نوبل می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، گاردین می نویسد: اکادمی نوبل ادبیات پس از دریافت نامه‌ای از «باب دیلن» خواننده و ترانه‌سرای امریکایی اعلام کرد، که این چهره‌ حاشیه‌ساز به دلیل «تعهدات دیگر» نمی‌تواند شخصاً در مراسم اعطای نوبل شرکت کند.

اکادمی نوبل روز 22 میزان ماه نام «باب دیلن» را به عنوان برنده نوبل ادبیات 2016 اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر امریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد. انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشت.

این حواشی وقتی شدت گرفت که «دیلن» از پاسخگویی به تماس‌های اکادمی برای مدت طولانی خودداری کرد و یکی از اعضای این اکادمی او را «متکبر و بی‌ادب» خواند. با این حال «دیلن» پیش از این نامه اخیر، از اکادمی سویدنی تشکر کرده و گفته بود در صورت امکان در مراسم نوبل شرکت خواهد کرد.

اما آخرین خبر در مورد جایزه جنجالی نوبل 2016 این است که «دیلن» در نامه‌اش به آکادمی نوبل  نوشته، آرزو داشته خود می‌توانسته شخصا این جایزه را دریافت کند اما «متاسفانه تعهدات دیگر مانع از این کار می‌شود».

در این نامه همچنین آمده است که این خواننده امریکایی به طور باورنکردنی از کسب جایزه نوبل افتخار می‌کند.

اکادمی سوئدی هم پس از این اتفاق،‌ اعلام کرد: ما به تصمیم «باب دیلن» احترام می‌گذاریم.

با این حال در بیانیه اکادمی تاکید شده که نیامدن «دیلن» به استکهلم برای دریافت جایزه امری «غیرمعمول» برای برنده است.

ناگفته نماند که «باب دیلن» تنها کسی نیست که برای دریافت جایزه‌اش به سوئد سفر نکرده؛‌ «دوریس لسینگ» به دلیل کهولت سن در این مراسم شرکت نکرد،‌ «هرولد پینتر» در شفاخانه بود و «الفرید یلینک» فوبیای حضور در مراسم جمعی داشت و نتوانست شخصا نوبلش را دریافت کند.

پس از همه این جریان‌ها، اکادمی سوئدی اعلام کرد: جایزه نوبل همان‌طور که به آن‌ها تعلق دارد، ‌به «باب دیلن» هم تعلق دارد.

قوانین این اکادمی حکم می‌کند برنده درباره موضوعی مرتبط با کارش که بابت آن برنده جایزه نوبل شده، ‌سخنرانی در مراسم رسمی که به افتخار برندگان برگزار می‌شود، ایراد کند. این سخنرانی باید پیش از مراسمی که در ماه دسمبر برپا می‌شود، یا حداکثر شش ماه پس از آن ایراد شود.

«باب دیلن» از نگاه بسیاری تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی امریکاست. برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به «از فراز برج دیدبانی» که توسط «جیمی هندریکس» اجرا شد، اشاره کرد.

وی در پدیدارشدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه 60 بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» هم‌نسلان خود شهرت یافت. «دیلن» در پنج دهه‌ اخیر در موسیقی امریکا یک پدیده محسوب می‌شده است.

با وجود شهرت و محبوبیت او، نظرات در مورد اعطای مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات به او متفاوت بوده است. «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده مشهور پرویی و برنده نوبل ادبیات سال 2010 در این‌باره گفت: «باب دیلن» بی‌تردید آهنگساز و خواننده توانایی است، اما نویسنده مهمی محسوب نمی‌شود. اعطای ابین جایزه به «دیلن» نمایانگر سطحی‌شدن فرهنگ در روزگار ماست.

«لئونارد کوهن» 82 ساله اما پیش از مرگش، از تعلق گرفتن این جایزه مهم به همتای موسیقی‌دان خود ابراز خوشحالی کرد و گفت: به نظر من دادن این جایزه به «دیلن» مثل آویختن یک مدال روی اورست به خاطر بلندترین قله بودن است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала