امریکا با راهبرد تحریم اقتصادی علیه روسیه می خواهد تروریست ها در سوریه را نجات بدهد

© AFP 2023 / Martial TrezziniГоссекретарь США Джон Керри и министр иностранных дел России Сергей Лавров на встрече в Женеве
Госсекретарь США Джон Керри и министр иностранных дел России Сергей Лавров на встрече в Женеве - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کاخ سفید که با مشاهده پیشروی‌های کنونی ارتش سوریه و مقاومت، همه رویاهای خود را در این کشور بر باد رفته می‌بیند، مسکو را تهدید کرده اگر دست از پشتیبانی بشار اسد برندارد، تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کند!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از کیهان، در پی پایان یافتن آتش‌بس و همزمان با آن، آغاز حملات گسترده و موفق نیروهای مقاومت و ارتش سوریه به مواضع تروریست‌ها، امریکایی‌ها به ابزارهای مختلفی متوسل شدند تا این حملات را متوقف کنند، اما نتوانستند. در هر صورت، از آنجا که شرایط موجود برای واشنگتن غیرقابل تحمل است و این احتمال وجود دارد که در سایه پیشروی‌های گسترده کنونی ارتش، راهبرد واشنگتن در سوریه به طور کامل شکست بخورد و با بن‌بست مواجه شود، کاخ‌ سفید گزینه «تحریم» را به میان کشید.
پیش از این، امریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به خاطر بحران اکراین، تحریم کرده بودند، ولی این نخستین بار است که روسیه در پیوند با سوریه نیز حرف از تحریم می‌زند.
پیش از این امریکایی‌ها مداخله مستقیم خود علیه سوریه را منتفی دانسته بودند و البته، به علت آن اشاره نکردند.
علت واقعی، واهمه امریکایی‌ها از رویارویی نظامی با روسیه است؛ کاخ سفید جنگ با روسیه را برای خود، یک خط قرمز می‌داند و از پیامدهای این جنگ می‌ترسد. به همین خاطر است که «تحریم» به عنوان تنها گزینه برای امریکا، روی میز قرار می‌گیرد.
بر اساس گزارش العالم، جاش ارنست سخنگوی ریاست جمهوری امریکا گفت، که امریکا روسیه را به خاطر پشتیبانی از دولت سوریه، ممکن است مورد تحریم قرار دهد. 
ارنست گفت:- "افق‌های اعمال تحریم‌های مالی بیشتر همچنان در دست بررسی است".
وی توضیح داد:- "ساز و کار تحریم‌های مالی با هدف برآورده ساختن منافع ما در جهان، مفید بوده است و به همین خاطر، این نوع مجازات را بعید نمی‌دانیم".
پیش از این، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم خواستار تحریم روسیه در ارتباط با تحولات حلب شده بود.
افزایش حساسیت امریکا و انگلیس نسبت به تحولات حلب و به میان کشیدن اهرم تحریم، به تنهایی نشان می‌دهد که اوضاع در حلب بر وفق مراد امریکا و انگلیس پیش نمی‌رود.
بر اساس خبرهایی که رسانه‌ها دیروز گزارش کردند، واحدهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پیروزی‌های بزرگی در این شهر به دست آوردند.
به هر حال، بحران سوریه واقعه‌ای بود که در آن، قدرت بالفعل و واقعی امریکا به محک گذاشته شد و همه طرف‌ها، چه متحدان واشنگتن و چه محور مقاومت، به خوبی فهمیدند که امریکا دیگر امریکای پیشین نیست؛ این کشور علاوه بر اینکه توان تحمل هزینه‌های کمرشکن یک جنگ بزرگ را ندارد، از بمب‌های هسته‌ای روسیه نیز به شدت واهمه دارد و از جنگ چهره به چهره با این کشور می‌ترسد.
آنچه در عمل قابل مشاهده است، برای جبهه مقاومت، یک رخداد شیرین و البته برای متحدان امریکا و تروریست‌ها، تلخ هست، این است که امریکا تروریست‌های «جیش الفتح» در حلب را به حال خود رها کرده و غیر از این، کاری از دستش ساخته نیست. جان ‌کری وزیر خارجه امریکا، در آخرین اظهارنظرش در مورد حلب گفته:- "امروز آتش‌بسی وجود ندارد و ما با آنها (روس‌ها) مذاکره نمی‌کنیم".

جان کری روز یکشنبه 16 اکتوبر هم در نشست لندن گفت:- " دولت امریکا در حال بررسی گزینه های مختلف می باشد و بحث روی این موضوع ادامه دارد و در چند روز آینده معلوم خواهد شد که کدام گزینه ها را در نظر خواهد گرفت".
وی در ادامه، این پرسش را مطرح کرده که "نهایتا (در حلب) چه رخ می‌دهد؟ این مکان به کلی تخریب می‌شود. این توهم نیست، واقعیت است".
به هر حال، امریکایی‌ها اگر به حاشیه‌نشینی فعلی خود ادامه دهند، سوریه و حلب طی هفته‌های آتی شاهد تحولات مثبت و امیدوارکننده‌ای خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала