گلوله باران یک زن توسط تفنگداران محلی غور

© Flickr / isafmediaافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش سایت طلوع نیوز، تفنگ‌داران محلی یک زن را در مرکز ولایت غور به اتهام فرار از خانه در یک دادگاه صحرایی گلوله‌باران کردند. پولیس این ولایت با تأیید این خبر گفت که این تفنگ‌داران دوشنبه‌شب عزیزگل را شبانگاه از خانه بیرون کشیدند و پس‌از تیراندازی، این زن را زیر خاک کردند.

عزیزگل دو سال پیش به زور با یک مرد نکاح شده‌بود؛ اما این زن از شوهرش جدا شد و با پسر مامایش به‌روستای آهنگران رفت تا با این پسر ازدواج کند؛ اما گروهی از تفنگ‌داران محلی با مامایش شبانگاه عزیزگل را از خانه بیرون کردند و در سه کیلومتری شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، این زن را گلوله‌باران کردند.
عبدالهادی چهل‌غوری، مسئول جرم‌های جنایی فرماندهی پولیس غور می‌گوید: «دوشنبه‌شب این دختر را که عزیزگل نام دارد، مردان مسلح غیرمسئول از خانه‌اش بیرون کردند و او را با گلوله کشتند و برای آن‌که آثار این جنایت‌شان را پنهان کنند جسدش را گور کردند. ما فردای همان روز خبر شدیم و به محل رویداد رفتیم و یک تن را بازداشت نمودیم، اما عامل اصلی این رویداد که مامای این دختراست فرار کرده‌است.»
در همین حال، این رویداد با واکنش‌های تند نهاد‌های  از حقوق زنان و نهاد‌های حقوق بشری روبه‌رو شده‌است.
مسئول بخش حمایت از زنان کمیسیون مستقل پشتیبان حقوق بشر غور این رویداد را نکوهش کرد و ادامۀ برگذاری دادگاه‌های صحرایی را از سوی طالبان و تفنگ‌داران محلی جنایت نابخشودنی می‌داند.
فریده ناصری، مسئول بخش  از زنان کمیسیون پشتیبان حقوق بشر غور گفت: «این رویداد را محکوم می‌کنم. با توجه به آن‌که ما در افغانستان قانون داریم، از نهاد‌های مسؤول می‌خواهیم که عاملان این رویداد را مجازات کند تا پندی شود برای دیگران، تا پس‌از این اگر کسی متهم هم است در نهاد‌های عدلی و قضایی محاکمه شود.»
نهاد‌های حمایت از زنان نیز این رویداد را نکوهش کردند و گفتند که بی‌پروایی نهاد‌های امنیتی در کارشناسایی و بازداشت عاملاین این رویداد‌ها باعث شده‌اند که روند برگذاری دادگاه‌های صحرایی و کشتن زنان به‌گونۀ چشم‌گیری در این ولایت افزایش یابد.
نوریه نوید، مسئول شبکۀ زنان افغان در غور اظهار داشت: «محاکمه‌های صحرایی از یک سال به‌این‌سو افزایش یافته‌است که این باعث نگرانی همه زنان‌ ولایت غور شده‌است و این نتیجۀ بی‌پروایی‌های است که نهاد‌های امنیتی غور مرتکب می‌شوند؛ چون یا عاملان چنین رویداد‌های را بازداشت نمی‌کنند و یا هم اگر بازداشت کنند پس‌از چند روز دوباره رها می‌کنند.»
هر چند به شمول رخشانه، بانوی که از سوی طالبان سنگ‌باران شد، چندین زن دیگر از سوی هراس‌افگنان و تفنگ‌داران محلی در دادگاه‌های صحرایی کشته شدند؛ اما عاملان بسیاری از این رویداد‌ها تا کنون آزاد اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала