مسکو در انتظار ابتکار عمل دوستانه انقره

© Fotolia / badahosترکیه
ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناس روس: مسکو منتظر ابتکار عمل دوستانه از طرف انقره است

کارشناس روس: مسکو منتظر ابتکار عمل دوستانه از طرف انقره است

احمد داووداغلو صدراعظم ترکیه اظهار داشت که روسیه و ترکیه با وجود سقوط دادن سوخوی روسیه در حریم هوایی سوریه، مثل سابق به مثابه دو کشور مهم منطقه باقی می مانند و به یکدیگر نیاز دارند.

رادیو اسپوتنیک با ادوارد پالیتایف سیاستدان روس راجع به سخنان داوود اغلو و پاسخ احتمالی مسکو به گفتگو پرداخت. پالیتایف معتقد است که سخنان داووداغلو در چارچوب خط مشی سیاسی هر دو کشور می گنجد.

این کارشناس روس همچنان می گوید که نخست وزیر ترکیه برای چندمین بار تفهمیم می کند که ترکیه خواهان از سرگیری ارتباطات با روسیه است. روزنامه بریتانیایی تایمز در ماه نوامبر سال گذشته راجع به همین موضوع یک مطلب نوشته بود. روزنامه تایمز روسیه را با داعش مقایسه می کند و می گوید که روسیه برای تمامیت ارضی برخی دول را تهدید میکند و با هوشداری از جنگ سوم جهانی، روسیه این مقاصد خود را در پشت عملیات سوریه مخفی کرده است.

تحلیل گر روس در ادامه می گوید که مسکو به سخنان داووداغلو اعتماد ندارد. به همین خاطر کرملین فقط بعد از عذرخواهی ترکیه به خاطر سقئط دادن طیاره سوخومی حاضر به آشتی می شود.

پالیتایف همچنین تاکید کرد که نخست وزیر ترکیه زمان مناسبی را برای بیان این اظهارات انتخاب کرده است: در حال حاضر اروپا برای لغو روادید با ترکیه آماده می شود. و از طرف دیگر ترکیه امروز در شرایط آرامی برای صحبت از صلح و دوستی برخوردار است.

کارشناس روس می گوید که سیاحین روس امسال به ترکیه نمی روند و فصل توریزم با افت حجم گردش پولی بین دو کشور مصادف شده است. بنابراین مسکو منتظر گام اول و اثبات دوستی از طرف ترکیه می ماند.

به گفته پالیتایف، شانس بهبود روابط امروز به رفتار دیپلماتیک ترکیه بستگی دارد، این در حالی است که تبلیغات مختلف از طرف ترکیه بازی را سخت تر می کند. به اعتقاد کارشناس ما، تمام مسایل در سکوت حل خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала