اثار تاریخی که تروریستان داعش از سوریه برده، در بازارهای غربی به فروش میرسند

© AFP 2023 / Louai Besharaاثار تاریخی که تروریستان داعش از سوریه برده، در بازارهای غربی به فروش میرسند
اثار تاریخی که تروریستان داعش از سوریه برده، در بازارهای غربی به فروش میرسند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فروش اثار تاریخی قاچاقی سوریه در غرب

بسیاری اشیای باستانی که تروریستان در شهرهای اشغال شده در سوریه تصرف کرده، بصورت قاچاقی به انگلستان و دیگر کشورهای غربی منتقل میشوند. در این باره سایت انگریزی زبان RT نوشته است. انها موزیم ها و کلکسیون های خصوصی را تکمیل میکنند.

کارشناسان میگویند که مقیاس این پرابلم، نسبت به انچه که حدس زده میشد، به مراتب وسیعتر است — زیرا افراد مسلح گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) نه تنها تاسیسات میراث فرهنگی را نابود می سازند، بلکه توسط این کار پول گزاف کمایی میکنند.

در حال حاضر تحت کنترول تروریستان گروه داعش اراضی وسیع سوریه که از نقطه نظر موجودیت اثار تاریخی — سکه های قدیمی، نسخه های خطی و زیورات، غنی می باشند، قرار دارند. این همه بصورت غیرقانونی از طرف افراد مسلح به غرب منتقل میشوند و در محافل لیلام به فروش میرسند. به این ترتیب، قاچاق اثار غارت شده و قاچاق انها منبع دیگر درامد تروریستان محسوب میشود.

دیروز در یونسکو اعلام داشتند: " تصاویر اقمار مصنوعی نشان میدهند که در محلات کندن کاری های باستانشانی در سوریه حفریات غیرقانونی پیش برده میشوند که بیانگر مقیاس صنعتی غارت بناهای یادگاری تاریخی می باشد".

در سازمان گفتند: " محدودساختن قاچاق اثار میراث فرهنگی جهت اولویتی می باشد، چون این کار به منبع تمویل فعالیت های افراطیون مبدل گشته است".

در عین حال اثار تاریخی سوریه به اسانی نظر به شکل، علایم مشخصه و شیوه های دیگر تشخیص شناخته میشوند. در این باره مارک التویل کارشناس انستیتوت باستانشناسی کالج پوهنتونی لندن معلومات داد.

او گفت: " ما نمی دانیم که داعش هنگام فروش این اثار چقدر پول دریافت میکند. ولی ما میدانیم که انها با این کار پول بدست می اورند و این اثار به غرب منتقل میشوند. وحشتناکترین کار اینست که کسانی هستند که تروریستان را تمویل میکنند که حتی در این باره فکر هم نمی کنند".

در عین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد خرید اثار باستانی را که بصورت غیرقانونی از سوریه و عراق بیرون برده میشوند، ممنوع ساخته است. ولی روشن است که تروریستان داعش پروای این ممنوعیت سازمان جهانی را ندارند. شورای بین المللی موزیم ها، به نوبه خود، فهرست تاسیسات فرهنگی سوریه را ترتیب نمود، تا خریداری اثار تاریخی بیرون برده شده غیرقانونی را مستثنی سازد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала